Wedstrijdverslag NK 6 Landsard
Jawel het laatste race weekend van dit seizoen! Dan zit het avontuur er voor dit jaar op. Waar we in maart/april begonnen aan een nieuw hoofdstuk voor HF|Karting namelijk van 2takt naar 4takt. En dat zowel ik als Henk weer samen op de baan te vinden waren, krijgt zijn finish op de outdoor kartbaan in Eindhoven.
Wat een hoofdstuk kunnen we bijschrijven in onze lange geschiedenis. Verre weg de oudste van het complete 4takt veld met 41 en 42 jaar. Strijden tegen coureurs die nog niet de helft zijn van onze leeftijd. WAUW wat is dat toch gaaf. Een beetje de Fernando Alonso's op deze wereld, die vol gas gaan, met passie en doorzettingsvermogen het maximale eruit halen elk weekend weer. "Racing is in my blood" de bekende uitspraak van Ayrton Senna, deze klopt helemaal, als je het eenmaal te pakken hebt kan je het bijna niet meer los laten.
Maar goed eerst het verslag van het laatste weekend! Zoals in update 12 vermeld, Henk was er dit keer helaas niet bij, die had andere verplichtingen.
Zaterdag
Zoals inmiddels bekend voor de lezers van deze update is het op de zaterdag zoeken naar de juiste afstelling van de kart.
Daar zijn 5 sessies voor om de puntjes op de i te zetten, zodat je voor de zondag (RACEDAY) de perfecte kart hebt staan.
We waren de eerste die het circuit op mochten op de zaterdag, de baan was nog nat, toch ben ik op slicks de baan op gegaan. Niet het snelst maar zeker wel het leukst. Zoeken naar de drogere plekken, waar ligt de grip.
De rest van de dag bleef het droog, de baan werd dus ook helemaal droog en de slicks waren de banden die je nodig hebt.
De tweede sessie ging heel goed, tot dat ik merkte dat rechts achter de kart erg onrustig werd, dacht eerst dat het aan de rembalans lag, maar dat bleek niet het geval, (deze kan je aanpassen tijdens het rijden). Toen ben ik maar naar binnen gegaan, bij binnenkomst bleek alle olie uit de motor te zijn gelopen, één grote olie plas onder op de motorsteun. Deze olie kwam op mijn rechterachterwiel en dat verklaarde de onrustigheid in de kart. Einde sessie, er zat een scheur in het blok, nog nooit gezien (iemand moet de primeur hebben ;-).
Het team van ID Engines heeft super werk geleverd, Christiaan en Hans Spaan hebben de motor gewisseld en ik kon de vierde sessie weer meedoen echt top!
Al met al een goede zaterdag, niet helemaal de snelheid die ik zocht, nog wat vechten met de achterkant, maar goed de zondag kan zo maar anders zijn, gezien de weersvoorspellingen.
Zondag
Raceday, ondanks de voorspellingen was het nog droog, dat betekent de slicks monteren.
De dag begint met een kwalificatie, op zoek naar dat ene perfecte rondje. Een rondje waarin alles moet kloppen, op het juiste moment remmen, schakelen, sturen, gas geven en de juiste lijn rijden. Een foutloos rondje waarmee je de snelste tijd op de klokken zet. Dat valt nog niet mee, om in één rondje geen foutje te maken. Heel eerlijk ook niet mijn sterkste punt. Dat resulteerde dan ook in een P6. Het zit wel dicht bij elkaar, ga je 3tiende harder sta je 3 of 4de. Dat kan dus nog leuk worden.
Race 1
Als je als zesde start, sta je voor bocht 1 aan de buitenkant, dat is meestal niet gunstig.
Ondanks dat, had ik een prima start, ik behield mijn positie en kon de rijders voor mij goed volgen, één coureur had problemen met zijn motor en die begon dus snelheid te verliezen, hierdoor kon ik één plaats opschuiven door bij de hairpin direct achter hem aan te sluiten en in een gat te duiken, waardoor de andere coureur niet kon insturen. Dat was P5, helaas voor korte duur, die coureur met de motorproblemen reed heel erg verdedigend ondanks dat hij geen snelheid had, ik probeerde een inhaalpoging maar hierdoor kwam ik op het vuil en verloor ik weer één plek, misschien beetje ongeduldig. Daarna viel de betreffende coureur uit, alsnog p5. De nummers 3&4 reden nagenoeg identieke tijden, soms was ik wat sneller soms zij. Met andere woorden ik kwam geen meter dichterbij. Resultaat P5.
Race 2
De dreiging van regen kwam steeds dichterbij, op het moment dat ik moest rijden was het nog droog, dus ik nam een gok. Ik had de kart wel afgesteld op regen maar ik had de droogweer banden er nog onder zitten. Iedereen op de grid stond op de regenbanden. Dit was dus echt een mega gok, komt de regen dan ben ik gezien, komt de regen niet dan maak ik een mega kans op de overwinning.
Maar de gok pakte dit keer niet goed uit, net toen we van start gingen voor de opwarmronde, begon het zachtjes te regenen. De baan was al direct mega glad. En de regen zetten door, helaas verkeerd gegokt. Het was echt geen rijden met de slicks. Na 3 ronde heb ik de kart in de pits geparkeerd om de andere niet in de weg te zitten. Maar goed "no guts no glory"
Race 3
De regen bleef vallen, de baan was nu goed nat, wel echt tijd voor regenbanden. Ik had de kart al goed staan qua afstelling, de regenbanden eronder en hoppa.
Er kon alleen maar vooruitgang in zitten aangezien ik als laatste startte. De start verliep super! Ik schoof gelijk door naar P2 dat is vijf plaatsen winst in de eerste ronde! MEGA.
Uiteindelijk na een aantal ronde kwam de nummer 3 opzetten en haalde mij vakkundig in, hij was ook aanzienlijk sneller, zou uiteindelijk de race winnen. Mijn tempo was goed, reed in de top 3 qua rondetijden. Het moeilijke van regen rijden is dat je extra scherp moet zijn. Elk foutje, te vroeg op je gas, net te laat remmen kan keihard worden afgestraft. Gelukkig hield ik mijn hoofd koel en bracht ik de kart als derde over de streep echt een supermooi resultaat.
Algemeen klassement
De laatste wedstrijd bracht mij uiteindelijk op gelijkte hoogte met de nummer 4 qua punten. Maar omdat het resultaat in de kwalificatie dan bepalend is ben ik vijfde algemeen geworden. Volgens mij heb ik daar een abonnement op.
Kampioenschap.
In het kampioenschap ben ik ook vijfde geworden, Henk is daar op een keurige 7de plek geëindigd.
Bedankt
Zoals hiervoor al omschreven het avontuur van 2022 zit erop. HF|Karting heeft er een hoofdstuk bij in zijn lange geschiedenis. Die begon in 1996 en inmiddels dus 26 jaar voortduurt.
De nieuwe generatie staat alweer in de start blokken, de oudste zoon van Henk heeft al geproefd aan het karten met een Parolin Rocky op Eefde, dus wie weet gaat de geschiedenis nog langer worden.
Dit alles kunnen we niet zonder het bedanken van personen en partners. Ten eerste onze wederhelft die toch 6 weekenden en het trainen erom heen ons de mogelijkheid geeft om onze geliefde sport uit te voeren. Voor ons ook een uitlaatklep en dat begrijpen ze maar al te goed. Natuurlijk onze ouders, die ons op dit pad hebben gebracht, door hard te werken en een doel voor ogen te hebben je een heleboel kan bereiken.
Natuurlijk ook het complete team van ID engines en de kartacademy, Arthur, Hans en Hans, Christiaan en Ricardo, Piet en iedereen die we vergeten zijn, mega bedankt voor deze geweldige ervaring, de kans om dit te mogen doen. De passie, de lol, het teamwork dat straalt er echt vanaf. Ze staan voor iedereen klaar, hebben het super georganiseerd, kan alleen maar zeggen "petje af"
En als laatste, natuurlijk de partners van HF| Karting, sommige zijn al jaren verbonden aan het team, door hun steun en vertrouwen kunnen we deze sport ook bij hen en hun medewerkers onder de aandacht brengen. Los van de eventuele commerciële activiteiten die hieruit vloeien. Klik op de link hieronder voor meer info. Kijk wat de plannen zijn voor uw zelf in 2023 of daarvoor wellicht kan één van onze partners nog iets voor u betekenen.
Iedereen BEDANKT!
2023
Wat gaan we volgend jaar doen. Dat weten wij zelf ook nog niet. We gaan daar even goed over nadenken. Bij mij verandert er iets in de thuis situatie, binnen nu en een weekje verwachten wij de geboorte van onze tweeling. Een jongen en een meisje, dat wordt dus heel spannend en leuk. Henk begint nu met zijn oudste zoon te karten dus wellicht is hij daar dan druk mee.
We zijn er nog niet uit maar komen daar natuurlijk zo snel mogelijk bij jullie op terug. Want ja zoals gezegd, als het eenmaal in je bloed zit, gaat het er maar moeilijk uit.
Het laatste nieuws
Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.