"Either you do something well or you don't do it al all" Ayrton Senna ▼

Wedstrijd verslag NK 2

Jawel we mochten weer een weekend knallen! Eindelijk weer in Nederland een wedstrijd karten, dat was sinds oktober 2020 niet meer gebeurd. Het decor was een zon overgoten kartbaan vlakbij Eindhoven, het tweede weekend meetellend voor het NK en het BENEFIT kampioenschap.

Zaterdag

De zaterdag is de dag van het afstellen van je kart tijdens de vier vrije trainingen die er zijn. En gelijk bij de eerste run merkte ik dat de baan ontzettend veel grip had. De warme temperaturen en het vele rijden van alle deelnemers (sommige ook al op de vrijdag) heeft er voor gezorgd dat er veel rubber op de baan ligt. En dan voornamelijk op de ideale lijn. Daar buiten is het glad door de viezigheid en stof (aangezien daar niemand rijdt).

Dit brengt met zich mee dat het fysiek erg zwaar is, met de hoge temperaturen en het zware rijden.Gelukkig had ik twee weken geleden enorm veel ronden gereden en ging het direct vanaf het beging goed. Het tempo wat ik reed was goed (mag altijd sneller) maar ik was erg tevreden.

Kwalificatie:
Aan het einde van de dag, wanneer je de kart perfect hebt afgesteld is het tijd voor de kwalificatie. Ook dit keer reden we samen met het belgische kampioenschap. Dat betekende dat we in totaal 18 deelnemers hadden. Een mooi vol startveld, extra belangrijk om een goede kwalificatie run neer te zetten. Dit resulteerde uiteindelijk voor mij in een 9de tijd algemeen en een tweede tijd in mijn klasse.

Elektrische kart
Na de kwalificatie kreeg ik de mogelijkheid om te rijden op een elektrische kart van Rotax de E20. Rotax is een fabrikant van diverse voertuigen zoals buggy's, quads en ook kart motoren. Zij moeten met hun producten ook vergroenen. Dat betekent op zoek naar een oplossing en in dit geval een elektrische aandrijving. Deze hebben ze ook op een kart gemonteerd. Dit levert maar liefst 35pk op, zelfs met een boost button voor extra vermogen. Nadeel de kart zelf weegt meer dan 140kg. Terwijl mijn huidige kart zo rond de 97kg zit. Dat gewicht zit hem in de accu's. Ze zijn bezig met een update en dan zal hij alweer 15Kg lichter worden.
Heb verder niks met elektrisch rijden, maar dit leek mij dan wel weer leuk en dat was het ook. Je hebt altijd direct vermogen, elke bocht uit weer. Hij valt niet terug net zo als bij een brandstof kart. De boost button was ook super extra power, dit moet dan nog wel even stil gezet worden voor een bocht, flink remmen!. Oppassen met het gas geven bocht uit vanwege het koppel. Erg gaaf om het te mogen proberen, dank aan Chrono karting en Rotax.


Zondag RACEDAY

De zon was weer volop aanwezig, een mooie dag om te karten. In de ochtend nog één vrije training om te kijken hoe de kart en de baan erbij ligt. De baan lag er goed bij, iets minder snel maar dat is vaak in de ochtend. Wel één klein dingetje, vlak voor de start van race 1 kwamen we er achter dat mijn chassis gescheurd was, links achter bij het lager blok. Dat is natuurlijk niet ideaal. Met een simpele maar doeltreffende oplossing hebben we er voor gezorgd dat het stabiel bleef. Maar echt handig is het niet, dat wordt weer lassen, in de hoop dat de stijfheid niet verdwijnt uit het chassis.

Pre-finale (RACE 1)
Startend vanaf P9, wat gunstig is aangezien dat aan de binnenkant is. Bij de start kon ik keurig mijn positie behouden, even later werd de nummer één in het veld er naast gezet en schoof ik één positie op naar P8. Verder was het vooral blijven trappen. In het begin had de achterkant weinig grip, geen idee hoe het kwam. Het duurde dus even voordat de tijden echt goed waren, dit kostte mij nog één plaats. Verder was het een beetje saaie wedstrijd, geen druk van achter en kon ook niet verder naar voren komen. Uiteindelijk P9 als resultaat. Door diverse straffen van andere, werd het uiteindelijk een P6 algemeen en P2 in mijn klasse. Dat was niet verkeerd.


Finale (Race 2)
Zoals altijd gaat het nu om de bekers. De finale van 13 minuten en 2 ronden. Startend vanaf P6 aan de buitenkant is het extra goed opletten bij de start. Die ging goed, kon mijn plek behouden echter in de ronde er na verloor ik één plek en door beetje onoplettendheid de volgende ronde nog één plek. Weer deed de achterkant het niet goed en ben ik er slecht mee omgegaan. In ronde 4 ging het echt mis, in de eerste bocht werd ik ingehaald en kwam door de actie naast de baan. Dit kosten mij ontzettend veel tijd en plaatsen van P9 terug gevallen naar P16 en later zelfs P17. Toen ben ik er maar even goed voor gaan zitten. Al snel had ik in één ronde de nummers 16 en 15 te pakken op naar P14. Die was makkelijk die stond in het zand, op weg naar P13. Elke ronde pakte ik meters en al snel zat ik achter op zijn bumper. En het duurde dan ook niet lang of ik was hem voorbij, op naar P12, ook daar liep ik ronde per ronde naar toe. Met een mooie inhaal actie aan het einde van het lange rechtenstuk was ik er voorbij P12. Op naar P11, maar helaas de wedstrijd was te kort, waar andere moe werden had ik nog wel even door gewild, had ik zeker P11 kunnen pakken. Over de finish P12 en 4de in mijn klasse. Dat werd later nog P11 door straffen maar geen beker helaas. Snelheid was goed en heb goed gereden had zeker meer ingezeten.


BeNefit League
Elk jaar rijden we twee weekenden samen met het Belgische kampioenschap. Er wordt dan gestreden om de BeNefit league. Het eerste raceweekend in Mariembourg en dit weekend telde mee voor de BeNefit League. Wat ik niet wist, dat ik in dit kampioenschap derde ben geworden. Dus toch nog een beker mee naar huis.

Op naar het volgende race weekend in Spa Francorchamps België in het weekend van 10 en 11 juli

 ps. foto's door Edwin Benschop Fotografie klik hier voor meer

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.