"Either you do something well or you don't do it al all" Ayrton Senna ▼

Wedstrijdverslag NK 3 in Strijen

Het was weer een race weekend. 28&29 mei waren we neergestreken op het Monaco van het karten, althans het circuit. Bij Kartclub Hoekse Waard in Strijen werd het derde weekend van het NK 4takt gehouden. Zoals aangegeven in de vorige update, een circuit waar Henk en ik nog nooit gereden hebben. Tevens een heel kort baantje, we noemen dat ook wel een Mickey-Mouse baantje. Maar het staat vaak wel gerand voor spektakel.

Zaterdag

Het waaide hard, maar het was droog en de zon kwam er ook nog tussendoor. Prima weer om te karten en te zoeken naar de juiste afstelling.

Het lastige van een kort circuit is, als je ook maar één foutje maakt dan is je rondje verpest. Op een wat langer circuit zou je de verloren tijd nog wel goed kunnen maken. Maar dat is hier niet het geval. Met een rondje van 30seconde wordt elk foutje hard afgestraft.

De zaterdag bestond uit 4 vrije trainingen en 1 kwalificatie voor de wedstrijden van zondag. Samen met Koen gingen Henk en ik op zoek naar de juiste afstelling. Stap voor stap kwamen we in de goede richting, het gat met de kop werd steeds kleiner. Naarmate de dag vorderde werd de baan ook langzamer. Henk had uiteindelijk ook een goede afstelling gevonden. We gingen met goede moed de kwalificatie in.

Kwalificatie:
De baan was droog, nieuwe banden eronder en kijken wat het gaat brengen. De verschillen zullen klein zijn mede omdat het een korte baan is.
Uiteindelijk resulteerde het in een P6 voor mij en een P8 voor Henk. Henk was niet tevreden, met het trainen ging het veel beter. Frits had ook wel wat sneller gewild, zesduizendste verschil met de nummer 5, dat is wel jammer, maar goed, kijken wat de zondag gaat brengen.


 
nieuwe overalls!

Zondag

Zoals altijd Raceday!
Regen, een natte baan, dat betekent dus regenbanden monteren. We hebben eerst een warm-up op de zondag zodat je kan kijken hoe de baan erbij ligt. Tevens voor ons handig om te kijken naar de bandenspanning. Wat doet een hoge spanning en wat doet een lage spanning. Het voordeel dat we met z'n tweeën zijn
Het was wel gestopt met regenen maar er hingen nog wat buien in de lucht. De warm-up gaf in ieder geval als conclusie dat hoge bandenspanning niet werkt.

Race 1

Ik start vanaf P6 en Henk vanaf P8 gebroederlijk achter elkaar.
De eerste bocht na start finish is een krappe hairpin naar rechts, dus aan de buitenkant starten is niet ideaal.
Ik verloor gelijk 1 plek, Henk behield zijn positie. Na 3 ronden had ik mijn plek weer teruggepakt en ik ging op jacht naar de P5. Ronde na ronde kwam ik steeds dichterbij, ik zat dan ook op de bumper van de coureur voor mij. Net op het moment dat ik dacht ik heb hem, begon mijn motor te stotteren, bij het gas geven liep hij niet door, motorstoring. Erg jammer dat was einde wedstrijd na 8 ronde. Henk schoof hierdoor een plek op en eindigde uiteindelijk als 7de. Hij was niet happy, de kart lag niet goed in de regen. Hopen dat het snel droog wordt.

 
Race 2

Jawel het werd droog, snel de kart omgebouwd van regen afstelling naar een droogweer afstelling. Was nog even door sleutelen maar gelukt.
Ik startte achteraan vanaf P8 (deden er helaas maar 8 mee erg jammer) Henk vanaf P7. Ook nu weer startte ik vanaf de buitenkant met mijn broer naast me. Dan is het extra opletten geblazen, je wil natuurlijk niet je eigen broer van de baan af rijden.
De start verliep goed had direct P5 te pakken Henk kon mooi volgen en behield zijn positie. De race was nog lang dus kansen genoeg en die kwamen er dan ook. Na 2 ronden kwam de eerste uitvaller, dat was weer een plekje, P4 en Henk P6. Toen viel er voor mijn deur nog één stil, daar ging ik rechts om heen en de concurrent achter mij links. Dat was de betere keuze, ik verloor en won een plek dat bleef dus P4. Henk schoof door naar P5. Weer een aantal ronden verder viel er nog één stil, dat werd dus P3, Henk had helaas een plek verloren en bleef steken op P5.
Ik zat op de bumper van de nummer 2, ronde na ronde kon ik "haar" in dit geval erg goed volgen. Toen kwam het bordje "Last Lap" toen sloeg ik toe, alles of niks werd het. En gelukkig het werd alles, een schitterende uit rem actie bezorgde mij P2. Echt supergaaf, dit was ouderwets trappen. Henk eindigde op een keurige 5de plek.
Wat een wedstrijd echt heerlijk, genieten van begin tot het eind.

 

Race 3
Ik mocht vanaf de eerste rij starten vertrekken! Dat was wel weer even geleden, dus volle bak in de aanval. Ook nu weer aan de buitenkant, kijken of het goed komt in de eerste bocht.
En dat ging het, ik behield dit keer mijn positie. Henk verloor een positie, want de toppers kwamen van achter direct opzetten. Dat gold niet veel later ook voor mij, de leider in het kampioenschap haalde mij keurig in, dat was dus P3. Een aantal ronde later kwam er iemand rechts voorbijglijden in de hoop dat hij de bocht nog haalde, dat was niet het geval. Maar hierdoor verloor ik wel één plek en lag dus vierde, Ik mocht weer op jacht naar de P3. Henk had minder geluk, hij moest zijn kart de pits in rijden nadat een achter wiel losgekomen was. Waarschijnlijk door het raken van een kerbstone, einde wedstrijd.
Door een beetje duwen en trekken kwam ik weer op P3 terecht, ik kon de jacht gaan openen naar de P2. Ik kwam ook snel dichterbij maar helaas de wedstrijd was te kort anders had ik het zeker gered. Uiteindelijk een P3 als resultaat.


NK 4
Ondanks wat pech kunnen we toch praten over een geslaagd weekend, zaten er qua tijden goed bij. Tempo was prima te volgen, ondanks dat we hier nog nooit gereden hadden en ook omdat het een kort baantje is kijken we er met tevredenheid op terug.

Nu op naar het vierde NK, dat zal plaatsvinden op 2 en 3 juli in Venray.
Info volgt uiteraard weer.

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.