"There is no reason not to be motivated. You cannot always be the best. But you can do your best" - Sebastian Vettel ▼

Grand Finals

Van 4 t/m 11 november vinden de Grand Finals plaats in Portimão Portugal.

Wat een geweldige beleving was dat. Echt een fantastische week gehad, heel veel geleerd, mooi weer, veel lol en super circuit. 

De week van de Grand Finals 2017

Het was zo ver, waar ik al het hele jaar eigenlijk naar toe heb geleefd, de Grand Finals 2017 in Portimao Portugal. Waar 360 karters uit 59 landen bij elkaar kwamen om te kijken wie zich mocht kronen tot Wereldkampioen.

Mijn doel was de finale halen op de zaterdag. 

De week

Zaterdag:
Op zaterdag aangekomen na een uitstekende vlucht samen met mijn monteur Johan en zijn broer Rik, zijn we direct naar het circuit gegaan. Voor de inschrijving en om de bus leeg te halen die vanuit Nederland naar Portugal was gereden.
Het zou een week worden van veel wachten, ook het inschrijven duurde erg lang, maar goed niet gek met 360 coureurs. Tevens mijn pak en helm laten keuren en de plek opgezocht in de grote tent waar iedereen zou staan om te sleutelen.

Zondag:
Zoals eerder in de nieuwsbrief vermeld konden we zondag de kart ophalen en gaan opbouwen. Ook hier werd je geduld weer aardig op de proef gesteld. Nadat we de kart uiteindelijk binnen hadden konden voornamelijk Johan en Rik aan de slag. We liepen al snel tegen een probleem aan, een stoel steun was te lang, gelukkig waren we niet de enige andere coureurs hadden er ook last van. We hebben toen in overleg met Sodi (kart leverancier) een aanpassing gedaan die ook goed gekeurd was door de organisatie. Door dit alles miste ik wel de eerste briefing (niet slim) ik was niet de enige en we kregen op maandag nog een herkansing.

Maandag:
Eindelijk was het zo ver ik mocht gaan rijden, tijdens de eerste sessie is het zaak om de motor in te rijden, aangezien deze helemaal nieuw is. Natuurlijk ook een beetje aan het circuit wennen. De tweede sessie is het volle bak en op zoek naar de juiste afstelling. Dit was nog wel even zoeken, nieuw circuit met lange rechte stukken en mooie door draaiende bochten. In het kort "lekker baantje"

Dinsdag:
De dinsdag was hetzelfde als de maandag, 2x een vrije training om op zoek te gaan naar de snelste afstelling. In elke sessie maakten we progressie en kwamen we steeds dichter bij de tijden die we wilden halen en die er ook in moeten zitten.

Woensdag:
De woensdag ziet er anders uit, eerst nog een vrije training, daarna nieuwe banden monteren voor de kwalificatie. De kwalificatie is wel bepalend, de tijd die je in deze sessie zet bepaald waar je staat op de grid tijdens de series. We rijden drie series, elke keer start je dan vanaf die start positie. Helaas verliep de kwalificatie niet zoals gehoopt, ik reed wel de snelste tijd tot nu toe maar niet snel genoeg, zeg maar gerust erg teleurstellend, we hadden verwacht verder naar voren te staan. De eerste 29 coureurs stonden binnen een seconde in mijn groep. Ik was uiteindelijk 50ste van het totaal, dit betekent dat ik in groep B zit en telkens start vanaf de 26ste of 25ste plaats in de series. Verdeling is namelijk in 4 groepen A-B-C en D.

Ik reed dan ook op die dag de eerste serie A-B. Startend vanaf de 26ste plaats verliep de wedstrijd niet verkeerd, kon een aantal coureurs inhalen, en gebruik maken van de kamikaze acties van de overige coureurs. Helaas ook wat pech door dat er steeds iemand die van de baan geschoten was voor mijn neus de baan weer op reed, dit heeft me zeker een aantal plaatsen gekost. Uiteindelijk was ik 16de in deze serie. De series bestaan uit maar slechts 10 rondjes, veel te weinig en conditioneel ook makkelijk te doen, werd niet eens moe.

Zoals u ziet zit het veld erg dicht op elkaar.
Mega spannende races, super leuk om te kijken en te rijden.


Donderdag:
Op de donderdag weer twee series, dit keer startend vanaf de 25ste plek B-C en B-D. Ook hier weer de bedoeling om naar voren te rijden. Vandaag ook de dag dat mijn ouders kwamen kijken, super leuk. In serie 2 (B-C) verliep het niet helemaal goed, in de opwarm ronde kreeg ik een tik, of ik was te enthousiast met het opwarmen van mijn banden. Hierdoor kwam ik buiten de baan terecht en moest ik achteraan beginnen. Erg vreemd was dat de start gewoon werd vrij gegeven. Vol met adrenaline en agressie ging ik in de aanval. Dit verliep erg goed, de ene na de andere haalde ik in. Vanaf de 36ste plaats werkte ik mezelf op naar een 24ste plaats. Had natuurlijk veel meer ingezeten maar goed. Serie 3 (B-D), ook hier weer start positie 25. Dit keer had ik gewoon pech, in de tweede bocht spinde er iemand voor mijn neus, kon slechts één kant op dat was naar rechts, op het moment dat dit gebeurd werd ik aangetikt en kwam midden op een curbstone te staan. Mijn achterwielen waren hierdoor los van de grond, er zat dus geen beweging meer in, hierdoor moest ik uitstappen en verloor kostbare tijd. Tijd die ik ook niet meer zou goed maken. Wat resulteerde in een 34ste plaats, erg teleurstellend, dit had juist een goed resultaat moeten zijn.

Vrijdag:
De dag van de pre-finale. De punten die gehaald zijn in de series, bepalen de start opstelling voor in de pre-finale. Dit bleek uit eindelijk een 27ste start plaats (was 53ste algemeen na de series). Het was nu al bijna onmogelijk om de finale te halen. Dan moet ik winnen en in de andere pre-finale moet er heel veel gebeuren.
De start van de pre-finale verliep goed, wel een beetje dringen waardoor ik niet echt plaatsen kon winnen. Gelukkig maakte ik dit goed gedurende de wedstrijd, dit keer waren het 15 ronden, in mijn ogen nog te kort maar goed. Uiteindelijk was ik beland op de 17de positie, veel meer zat er niet in, de verschillen zijn zo klein dat het steeds moeilijker wordt om nog verder naar voren te rijden. Aan de finish was het dan ook P17 toch weer 10 plaatsen weten te winnen. Helaas dit bleek niet genoeg voor de finale. Het resultaat een 44ste positie in het algemeen klassement na de pre-finale. Terwijl de eerste 36 doorgaan naar de finale.

Evenement

Terugkijkend op een super gave week, heb ontzettend veel geleerd, dit is serieus karten. Veel mensen leren kennen, ook heel belangrijk veel lol gehad. Doelstelling was de finale halen, helaas dat is niet gelukt, soms moetje ook een beetje geluk hebben. Echter de ervaring neem ik mee naar 2018.

U hoort snel meer over het jaar 2018.

Bedankt

Ook hier wil ik weer iedereen bedanken die me de afgelopen week gesteund hebben. Heb veel like's gehad op facebook, veel lieve berichten ontvangen, heel erg bedankt. Wil mijn ouders bedanken die helemaal naar Portugal zijn gekomen om mij te zien rijden. Wil mijn beide monteurs bedankten Johan en Rik. Super leuk om het samen met jullie te beleven, veel gelachen, mooie wedstrijden gereden, mooi weer en lekker gegeten een top week.

Ook wil ik mijn sponsoren bedanken die niet alleen dit maar het hele seizoen hebben mogelijk gemaakt. Zonder hun was dit alles niet tot stand gekomen. Op naar volgend jaar, op naar prolongatie van het NK en een nieuw ticket voor het WK.



The Rotax MAX Challenge Grand Finals has become the most prestigious championship in the world of karting.

Every year competitors from almost 60 countries, from five continents can qualify for the annual GRAND FINALS.
Pilots can qualify for the RMC Grand Finals via the national RMC of their home country and the international RMC. The season's winners of each class of all national RMCs and of the international RMC will be invited by BRP-Rotax.
Race equipment like chassis, engines, tyres, fuel, tools, kart trolleys will be provided to all participating drivers in order to guarantee equal opportunities and fair races!

The basic intention of the RMC GRAND FINALS is to apply the team spirit as well as true sportsmanship.

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.