"Either you do something well or you don't do it al all" Ayrton Senna ▼

Wedstrijdverslag NK 5 Assen

17 & 18 september mochten we na een lange zomerstop weer aan de bak. Dit keer op het Junior TT-circuit in Assen.
De grote vraag voor het weekend was, wat gaat het weer doen?

Zaterdag

Zoals verwacht begon de zaterdag met regen. De baan was nat, dat betekent dus de kart ombouwen naar de regen setup en het rijden op de regenbanden.
Gelukkig was Koen onze monteur er weer bij. Die bouwde de kart om naar meer grip. En dat werkte super goed. De kart lag eigenlijk heel goed in de regen, de eerste sessie verliep dan ook goed.

De tweede sessie had ik problemen met de motor, vocht is geen vriend van de elektronica die op deze kart zit, ondanks de voorzorgsmaatregelen. Maar goed dat mocht de pret niet drukken. Henk heeft weer veel meters gemaakt deze sessie en zat er goed bij.
De derde sessie kwamen we er toch achter dat de regenbanden enorm snel slijten, verstandig om een nieuwe set aan te schaffen. Zeker gezien de voorspellingen voor de zondag.

De laatste twee sessie waren droog, er scheen een klein zonnetje in combinatie met de wind zorgde dat voor een snel op drogende baan. Dat betekende de kart weer ombouwen en de profiel loze banden eronder. Ook dat voelde goed, allebei hadden we een prima snelheid.
Op naar de zondag!

Zondag

Dit keer hoefde we ons niet de kwalificeren op de zaterdag. Dit deden we op de zondag. We hadden ook nog een vrije training.
Aangekomen op het circuit was het wel duidelijk, kart weer ombouwen naar de regenafstelling. Want u raadt het al, de baan was nat, het regende en dat zou voorlopig niet veranderen. Gelukkig hadden we een nieuwe set regenbanden dat kwam goed uit.

Kwalificatie:
Ook deze was in het nat, het is in de regen belangrijk om de juiste lijn te vinden en met het juiste gevoel op het gas te gaan. Ondanks dat we sneller waren dan in de vrije training in de ochtend (meer progressie gemaakt dan de concurrentie) bracht het ons niet veel namelijk een P7 en een P8. Kijken of we dat kunnen omzetten in de wedstrijden naar een hoger resultaat.


Heat 1

De baan was nog steeds nat. Het was inmiddels wel gestopt met regenen, maar de wind was niet zo sterk als op de zaterdag en er was geen zon te bekennen. Met andere woorden natte baan, regen afstelling.
Startend vanaf P7 en P8 wat betekent Frits aan de binnenkant en Henk aan de buitenkant. De start verliep goed, ik had direct een aantal plekken te pakken en lag 5de, dat was helaas van korte duur. Nog voor dat de ronde was afgelopen werd ik in de rondte getikt en lag ik laatste. Gelukkig was het in de eerste ronde dan zit het veld nog redelijk dicht bij elkaar. Als snel had ik de aansluiting weer bij Henk. Door een uitvaller (water en elektronica) schoven we beide een plek op. Ik passeerde Henk en ging op jacht naar de P5. Die had ook problemen dus dat was een makkelijke prooi. Ook Henk ging er snel voorbij. Dat resulteerde in een P5 en een P6, super gereden.

Heat 2

Dit keer was het toch nog droog geworden, we stonden dan ook op een droogweer afstelling en een hagelnieuw setje slicks. Startend vanaf P5 en P6 waren er zeker kansen om naar voren te komen. Voor Frits waren die kansen in de eerste ronde al snel verkeken, ondanks zijn goede start verremde hij zich in de korte hairpin, iedereen kwam hem voorbij. Dat was weer opnieuw beginnen. Henk had een goede start en zat in een leuk groepje. Het was echt vechten voor elke meter! Frits zat al snel achter het groepje, Henk moest helaas afhaken qua snelheid. Frits was hem reeds gepasseerd. Door een uitvaller schoof zowel Henk als Frits een plek op P7 en P6. Frits ging achter de P5 aan, die pakte hij dan ook. Het gat naar de groep ervoor was te groot. Resultaat P5 en P7 in heat 2.


Heat 3

Er was geen vuiltje aan de lucht, ook heat 3 zou een droge race gaan worden. Maar niets was minder waar, slechts 10 minuten voordat we van start gingen kwam er een mega bak water naar beneden! Dat betekende de kart weer terug ombouwen naar een nat weer afstelling. Dit lukte slechts bij één kart we hadden te weinig tijd. Henk had dus wel de regenbanden erop zitten maar niet de afstelling. (voorkant staat dan anders afgesteld). Kijken wat dat gaat brengen.
Nu startend vanaf P5 en P7 (achter elkaar en aan de binnenkant).
Bij de start pakte Frits direct 2 plaatsen, dat is P3, Henk pakte ook een plaats en schoof door naar P6. Voor Henk was het wel vechten omdat de afstelling niet top was. Frits raakte in een vel gevecht met de nummer 4, die passeerde hem. De rest van de wedstrijd reed Frits op de bumper van de nummer 3. Probeerde nog wel wat prikacties maar helaas het werd uiteindelijk P4. Henk eindigde op een keurige P6


Dagklassement

Helaas weer geen podium ondanks het uitstekende racen.
Frits eindigt als 5de algemeen met gelijk aantal punten als de nummer vier. Henk eindigt op P7 maar als kers op de taart wel "DRIVER OF THE DAY" door zijn inzet en positiviteit heeft hij dit kunnen doen. Van een rolstoel (na een auto ongeluk) naar een seizoen rijden in het NK 4Takt. Het is een vechter onze Henk! 

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.