"Either you do something well or you don't do it al all" Ayrton Senna ▼

Wedstrijdverslag NK 4-takt

Op uitnodiging van Arthur Dontje de man achter ID engines en Kartacademy ben ik in het weekend van 30 & 31 oktober in de 4Takt klasse ID Engines Shifter gestart.

Een compleet andere ervaring dan met een 2 takt kart.
Hieronder de verschillen tussen een 2 takt en een 4 takt.
2 takt vs 4 takt

Technische verschillen
Allereerst kan gesteld worden dat de verschillen niet extreem groot zijn. Zowel 4-takt als 2-takt motoren zijn beiden verbrandingsmotoren, waarbij de kracht wordt geleverd door een ontbranding die een zuiger in een cilinder naar beneden duwt. Het grootste verschil is echter dat bij een 2-takt motor er bij iedere ontbranding, de zuiger één keer op en neer gaat. Dat terwijl bij een 4-takt motor bij iedere verbranding de zuiger twee keer op en neer gaat. Elke keer naar boven of naar beneden gaan noemen we een slag, en de slag waarin de kracht wordt geleverd aan de motor noemen we de arbeidsslag.

Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.


Nu u dit weet heeft u een beeld bij het verschil tussen de twee motoren. Tevens heeft deze kart 6 versnellingen, met flippers achter het stuur.


Zaterdag
Ik had niet echt het beste weekend uitgekozen om deze kart te proberen. De zaterdag zou bijna de hele dag regen rijden worden en de zondag zag er ook niet veel beter uit.

Maar goed, regenbanden er onder, regenpak aan en gaan met die banaan. In de regen is het natuurlijk van belang dat je grip hebt anders glij je alle kanten op. En je rijdt met profiel banden die het water afvoeren. Nu was de complete kart voor mij helemaal nieuw, dus ook geen idee hoe ik hem moest afstellen. Achteraf bleek ook dat ik de verkeerde kant ben op gegaan met de afstelling.
Ondanks dat, gewoon lekker trappen, deze kart heeft 6 versnellingen, met schakel flippers achter het stuur, super gaaf! Het was lastig om het juiste ritme te vinden voor wat betreft het schakelen. Je voelde slecht aan wanneer je nu op het juiste moment moest op of terug schakelen. Helemaal in de regen, dat was glibberen en glijden.
Aan het einde van de dag werd het gelukkig droog en kon ik het ook nog een keer op het droge proberen. Het ging steeds beter, al iets meer gevoel met de kart en hoe hij reageerde.
Nu nog een afstelling zien te vinden waarmee ik uit de voeten kan.

Al met al een nuttige dag en redelijk kunnen wennen en proeven aan de kart. Er zit wel veel power in de motor en hij gaat ook zeker vooruit. Daar tegenover staat dat het geheel een stuk zwaarder is, ik woog 190kg totaal kart en ik samen. Normaal bij mijn eigen kart zit ik op 175kg. Dat is 15kg lichter en dat merk je toch wel.

Op naar de zondag voor de kwalificatie en 3 wedstrijden.

Zondag

Gelukkig het was droog, de baan was echter in de ochtend nog nat. De vrije training op slicks geprobeerd, had eigenlijk weinig zin. Je gleed alle kanten op dus dat schoot niet echt op.

Kwalificatie:
De baan was inmiddels helemaal droog, dat was toch wel prettig, kijken of we een snelle tijd konden neerzetten. Helaas was het startveld niet zo groot, erg jammer omdat het een leuke klasse is. Met slechts 8 deelnemers zat het veld heel dicht bij elkaar.
Ik reed uiteindelijk de 7de tijd, dit werd de 6de tijd omdat één iemand te licht was. Ga je 4tiende harder had je derde gestaan. De eerste zeven zaten binnen een seconde van elkaar.


Race 1:
Startend vanaf de 6de plek had ik een prima start, geen plek verloren of gewonnen. Helaas verloor ik één plaats in de ronde erna. Kon aardig mee komen en pakte dan ook snel weer een plaats, helaas was ik die ook zo weer kwijt.
Daarna had ik alleen maar overstuur (achterkant glijdt dan weg) was niet normaal, verloor toen weer een plek maar die pakte ik dan gelukkig weer terug. Dat was dus P7 in race 1.

Race 2:
Nu startend vanaf P7 had ik weer een goede start. Geen plek verloren en ook niet gewonnen. Had een verandering gedaan aan de afstelling en die pakte goed uit. De kart lag een stuk beter en kon het veld voor mij goed volgen, de top 7 reed als een treintje aan elkaar. Helaas was dit maar voor korte duur, in ronde 8 van de 16 brak een tapeind in mijn klos en zat mijn wiel los, erg jammer want de snelheid was goed. Aan het einde van de race begon het nog wat te spetteren dat was wel een spektakel om te zien veel positie wisselingen.
Op naar race 3


Race 3
Nu starte ik helemaal achteraan als 8ste, dat is dan weer een voordeel van een klein veld. Het kwam echt met bakken uit de lucht en de wintertijd was in gegaan wat betekende dat we onder het kunstlicht reden. Je zag bijna geen hand voor ogen door de spray en het slechte licht. Dit had ik nog nooit mee gemaakt, maar goed het ging prima, goede start gehad en door foutjes van andere schoof ik mooi een aantal plekken op. Na twee ronde lag ik al 4de dus dat ging lekker, moest er helaas nog 1 voorbij laten waardoor ik weer vijfde lag. Echter voor mij spinde een coureur in een mega plas! Dat was weer P4. Dat hield ik vol tot het einde van de race, uiteindelijk toch nog een mooie afsluiter van een lastig weekend P4.


Dank
Mijn dank gaat uit naar Arthur Dontje en zijn hele team van mensen. Erg goed verzorgd en mooi voor elkaar. Leuk om te zien dat iedereen een steentje bijdraagt in het geheel. Dat zorgt voor een positieve sfeer en leuke wedstrijden.
De Chrono ook bedankt voor weer een mooi evenement ondanks het slechte weer aan het eind van de zondag, was weer goed geregeld.

Op naar de afsluiting van het NK 2 takt, op 13 & 14 november in Genk. Ik heb nog een kleine kans om Nederlands Kampioen te worden, daar wil ik dan vol voor gaan!

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.