"Either you do something well or you don't do it al all" Ayrton Senna ▼

Weekendverslag van NK 2 op Spa

Update #5, iets later dan je gewend bent ontvang je deze update. Na het weekend ben ik een weekje met vakantie gegaan vandaar. Echter het langen wachten levert een mooi verslag op, want wat een weekend is het geweest!

Vrijdag

Aangezien we naar Spa-Francorchamps moesten afreizen, waren we op de vrijdag al vertrokken. We konden dan rustig onze tent opzetten en nog wat werken aan de karts. De zaterdag zouden we pas gaan rijden namelijk. Zogezegd zo gedaan heel relaxt alles klaar gezet voor het weekend. Daarna door naar het Hotel waar onze monteur Koen ook naar toe zou komen.

Tijdens het eten samen met Koen het circuit en onboard beelden geanalyseerd. Klaar om te gaan vlammen!


Zaterdag

Het weer was super, een heerlijk zonnetje en een graad of 15. De zaterdag was dit keer niet alleen vrije training, aan het eind van de dag was het ook kwalificeren voor de startopstelling voor de race op zondag.

Gedurende de dag maakten we steeds een stapje voorwaarts echter top was het nog niet. Doordat we de data konden vergelijken van de kart van Henk en die van mij, zagen we dat de topsnelheid van mijn kart niet optimaal was. Met name bij het op schakelen ging er iets niet goed.
Tevens hebben we getest op nieuwe banden. Daar kan je het beste de afstelling van je kart op aanpassen. In de kwalificatie begin je namelijk ook op nieuwe banden.

Nadat we vier sessies hadden gehad, de inschrijving en de technische keuring was het tijd voor de kwalificatie. Kijken waar we staan.


Kwalificatie

In tien minuten tijd is het de bedoeling om een zo snel mogelijk rondje te rijden. Die bepaald de startvolgorde voor de eerste race van zondag.

Er waren voor deze wedstrijd 11 deelnemers, dus het startveld groeit en dat maakt het extra leuk!
Het middenveld zit enorm dicht bij elkaar. De top drie was redelijk los maar vanaf nummer 4 t/m 9 zat maar 4tiende van een seconde. Ik heb P9 met een 44.449 zou ik 3tiende harder gaan sta ik P6 maar goed dat was niet het geval. Henk start als 11de haalde net niet de 44 seconde, dat is wel zijn doel, kijken of het lukt in de wedstrijden.

Zondag raceday!

Dit keer bestaat de zondag enkel uit de drie wedstrijden, geen vrije training, geen kwalificatie, gelijk aan de bak. We hadden bij mij het elektronische schakelkastje vervangen, kijken of dat hielp.

Race 1
startend vanaf P9 en P11 stonden we als broers achter elkaar en aan de juiste kant van de baan. De start verliep goed, de nummer 1 kreeg hem niet in de drie waardoor de nummer 3 niet door kon en erachter bleef. Dat waren gelijk tweeplaatsen. Echter dat was van kort duur. Door een soort kamikaze inhaalpoging ging het voor ons helemaal mis. Karts die de lucht in vliegen met als resultaat, vlak voor de neus van mij stond een kart stil waar ik tegen aankwam en niet verder kon, enkel door uit te stappen. Aangezien Henk achter mij reedt, kon hij mij net niet ontwijken, daardoor klapte hij met zijn linker achterband op mijn rechter achterband. Einde wedstrijd voor Henk een kromme achteras, ik kon nog wel verder maar echt als allerlaatste door de vele uitvallers was dat P7 Henk werd als 10de geklasseerd.

 
Race 2
Een nieuwe as voor Henk en wat kleine dingen, door naar race 2. Ik startte vanaf P7 Henk vanaf P10, dit keer verloor ik 1 plek bij de start, Henk sloot goed aan bij de nummer 9. Al snel had ik mijn plek weer heroverd, op naar P6, wat in ronde 11 een feit werd. Heel lang kon ik er niet van genieten, ik was in vel gevecht met de nummer 7, deze dacht mij de te hebben maar dat was niet het geval resultaat hij naast de baan en ik door, maar toch een plek verloren omdat we met drie coureurs bij elkaar reden. Twee vechten om een been de derde gaat er mee heen. P7 was uiteindelijk het resultaat, Henk werd nog 9de doordat die coureur die naast de baan kwam niet snel weg kon komen en dus een ronde achterstand opliep. Dat was ook het enige voordeel van Henk. Want wat bleek, door de klap tijdens de eerste race is zijn chassis iets krom aan de achterkant en dat is verre van ideaal. Na het weekend moet hij op de richtbank, het is even afzien voor Henk met nog 1 race te gaan. (hij is inmiddels weer recht, viel gelukkig mee)

 

Race 3
Nu start ik weer vanaf P7 en Henk vanaf P9. Weer achter elkaar mijn start was gelijk goed ik schoof door naar P5, Henk verloor een plaats. Heel lang kon ik er ook niet van genieten al snel werd ik in gehaald door 4 man, erg balen, door dat het veld zo dicht bij elkaar zit en je bij een inhaal maneuver op het vuil komt komen er gelijk een aantal mee en dat is erg frustrerend. Hierdoor viel ik terug naar P9, kon gelukkig wel aanhaken maar niet inhalen tot dat er één een fout maakte dat was P8 meer zat er niet in. Door die fout schoof Henk ook mooi een plaatsje op P9. Dit kon hij lang volhouden echter in de laatste twee ronden moesten hij die P9 laten gaan. Maar hierdoor kon hij mooi aanhaken en haalde hij zijn doel namelijk het rijden van een 44! Echt top mooie vooruitgang gemaakt en dat met een krom chassis!

 
NK 3

Het eerstvolgende NK is deze maand nog, namelijk 28&29 mei op de kartbaan in Strijen!
Een baan waar we allebei nog nooit op gereden hebben. Het is ook een beetje een Mickey-mouse baan, kort en bochtig dus dat wordt sturen!

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.