"Either you do something well or you don't do it al all" Ayrton Senna ▼

Update #3 Eerste NK van 2022

De kop is er af! Het eerste NK van 2022 zit erop, dat ging met vallen en opstaan. Na twee dagen intensief testen was het dan eindelijk zover het eerste wedstrijd weekend van 2022.

De weersvoorspellingen gaven een koude en misschien wel wat nat weekend aan. Dat koude klopte inderdaad het had wel een winter cup kunnen zijn.

Zaterdag

De zaterdag bestaat uit 5 trainingssessies om te kijken of je een goede afstelling voor je kart kan vinden. Ool konden we een beetje kijken wat de concurrentie doet. En die gingen hard!

Maar goed wij werkte aan ons eigen plan. Samen met Koen onze monteur hebben we voornamelijk gewerkt aan de bandenspanning en de balans van de kart.

Het is zowel voor Henk als voor mij voornamelijk meters maken, de kart leren kennen, ritme vinden met schakelen etc.

Helaas waren er maar 9 deelnemers in ons startveld, erg jammer, hadden op meer gehoopt. Voor de beeldvorming er rijden jongens en meisje mee die net 16 zijn of iets ouder! Henk en ik zijn verreweg het oudste van het veld! Maar dat maakt het extra uitdagend om te laten zien dat de oudjes het niet verleerd zijn.

Door data te vergelijken heeft Henk op de zaterdag een aantal mooie stappen gezet! Dat was goed om te zien, de steile leercurve waar we het over hadden in de vorige update wordt door getrokken!

Met de hulp van Koen, die veel ervaring heeft hebben we zeker stappen gezet, zijn ook zeker nog stappen te nemen maar het begin is er.


Zondag "RACE DAY"

Het weer zag er in de ochtend wat beter uit, in de zon was het prima te doen. Tevens was de wind ook wat gaan liggen.

De dag start met een rijdersbriefing en daarna de kwalificatie voor race1.

Kwalificatie
De kwalificatie duurt 10 min. Het is dan van belang om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten zodat je de hoogste start positie hebt.
Je start op nieuwe banden, daar zit vaak een piek in, dat betekent dat in één rondje de banden optimaal zijn. En die zit meestal rond ronde 4 á 5. En dat klopt, in mijn 5de ronde zette ik de snelste tijd neer, snelste tijd tot nu toe van het weekend. Henk deed het in ronde 4 ook tot nu toe de snelste tijd van het weekend!

Dit resulteerde in een 7de start positie voor mij en voor Henk de 9de. Komen nog wel wat te kort op de kop, maar stap voor stap.


Race 1

Dit jaar bestaat de wedstrijd dag uit kwalificatie en 3 heats. Lekker veel racen dus, waar dat vorig jaar nog uit twee wedstrijden bestond.

We staan als broers achter elkaar op de start grid, nummer 7 en 9. Dat is gunstig want de eerste bocht is naar rechts. En we staan aan de rechterkant, kijken of dat iets oplevert bij de start.
Dat deed het voor mij in ieder geval wel, ik had een goede start en schoof gelijk door naar P5, datzelfde deed Henk ook die sloot keurig achter mij aan en lag direct 7de.

Een goed begin, zullen we maar zeggen. Helaas duurde dat niet lang, of ik was ingehaald en lag op P6. Ze waren vooraan aan het vechten en dat leverde een plek winst op omdat er iemand van de baan af schoot. Weer P5. Henk was terug gevallen naar P9 maar pakte ook een plek door de coureur die buiten de baan vloog.

Ik had enorme druk van achter, een aantal ronden lang, mijn motor liep warm en daardoor verloor ik vermogen, zodoende kwam de coureur mij relatief makkelijk voorbij. Meer dan P6 zat er niet in, Henk reed hem uit op een P8. Beide een plek gewonnen. Op naar race 2.


Race 2

Er was dreiging van regen, maar dat kon nooit veel zijn. Dat dachten we allemaal toen we ons klaar maakte voor race 2 van het weekend.
Uit eindelijk gingen we dan ook van start op slicks (droogweer banden). Na de opwarmronde is er de formatie ronden, het begon langzaam aan steeds iets meer te druppelen.

We gingen van start en bij het insturen van de eerste bocht merkte je gelijk het is glad!
Een aantal coureurs schoot rechtdoor, konden nog met moeite de kart op de baan houden.
Het was echt harken naar grip en tractie om de kart de juiste kant op te krijgen. Ook nu weer pakten we beiden een plek, maar verder was het echt spekglad en zoeken naar grip.

Als voorbeeld, rijden we bij droog weer op slicks tijden van 45 seconde, nu zaten we dik boven de minuut!
Het was echt overleven.

Helaas had Henk wat pech, hij reed achter de nummer zeven, die gleed door en Henk ook. Dat resulteerde in een botsing. Vanaf dat moment reed Henk met een kromme stuurstang en spoorstang. Hij moest na een tweede uitstapje in het zand de boel staken, er viel niet mee te rijden, dus parkeerde hij de kart in de pits.

Ik reed mijn rondjes, ook had ik een momentje, ik maakte een geweldige mooie 360graden slip en kon weer door.
Resultaat weer een P6 voor mij en een P9 voor Henk.

 

Race 3

De startopstelling is altijd het resultaat van de race ervoor, dit keer startte ik vanaf P6 en Henk vanaf P9. Zowel Henk als ik behielden onze plek, ik kon de top vijf goed volgen. Helaas moest ik één plekje afstaan maar ook die kon ik goed volgen. Dat was van korte duur, de kart begon steeds lastiger te sturen en ik moest weer een plek afstaan. Oorzaak achteraf bleek een loszittende stoel.
Dit resulteerde in een teleurstellende 8ste plek. Henk reed een solide wedstrijd en reed zelfs zijn snelste tijd van het gehele weekend. Zo zie je maar weer meters maken is belangrijk. Resultaat een P9 voor Henk.

 

Algemeen klassement
Aan het eind worden alle resultaten van de heats bij elkaar opgeteld en diegene met de meeste punten wordt de dag winnaar.
Ik eindigde als 7de algemeen en Henk als 9de algemeen.
Er zit nog voldoende stijging in! We hebben een hoop geleerd, over het afstellen, en het rijden met deze nieuwe 4takt karts. Er is nog genoeg werk aan de winkel om te zorgen dat we in de buurt van het podium komen!

De eerstvolgende wedstrijd is op 30 april en 1 mei op het schitterende circuit van Spa-Francorchamps in België midden tussen het even zo beroemde Formule 1 circuit! 

Het laatste nieuws

Hier vind u het laatste nieuws van HF | Karting, wedstrijden, uitslagen etc.