Seizoen 2018


Race 1 24/25 maart Genk België                             afbeeldingen

Race 2 28/29 april Berghem                                     afbeeldingen

Race 3 26/27 mei Landsard                                      afbeeldingen

Race 4 16/17 juni Kerpen Duitsland                          afbeeldingen

Race 5 7/8 juli Spa België

Race 6 18/19 augustus Berghem

Race 7 15/16 september Landsard

Race 8 27/28 oktober Genk België


Race 1 24/25 maart Genk België

Het seizoen gaat van start

Ook de formule 1 reed in dit weekend zijn eerste wedstrijd van het seizoen net als ik. Enorm veel zin in, na een lange periode geen wedstrijden te hebben gereden.Het seizoen begint in België, op de kartbaan in Genk. Een erg mooie baan, met een paar moeilijke doordraaiers en korte knikken. 

Nieuw dit seizoen

Dit seizoen hebben we in vergelijking met vorig jaar, maar 2 wedstrijden i.p.v. 3 op de zondag.  Op zaterdag is het vrij trainen en aan het einde van de dag de kwalificatie. Ook nieuw is het rijden met de klik bumper. Dit houdt in als je een duwtje geeft je bumper naar binnen schiet. In de kwalificatie betekent dit 3 plekken terug in de wedstrijd betekend dit 5 straf seconde. Op deze manier probeert de organisatie het bumperen en zetjes te geven in te perken.

Zaterdag

Samen met mijn monteur Johan, zijn we op zaterdag op zoek gegaan naar de juiste afstelling van de kart. Dit bleek heel erg lastig te zijn, we kregen het niet voor elkaar om de snelheid er in te krijgen. We kwamen op de kop veel te veel tijd te kort. Tijdens de laatst vrije training wilden we met nieuwe banden kijken of we de juiste afstelling hadden. Helaas de kart deed het niet, zuigerveer gesprongen hij zat dus vast in de cilinder. Dat werd een nieuwe cilinder monteren. Gelukkig door het snelle werk van Johan waren we op tijd klaar voor de kwalificatie. Helaas kwam het er in de kwalificatie ook niet uit. We waren wel weer iets sneller gegaan maar kwamen zeker nog een seconde te kort. Dit resulteerde in een 10de startplaats. Erg frustrerend als het niet lukt, gelukkig worden de punten de volgende dag pas verdeeld. 

Zondag

Raceday! Jawel de dag dat we de punten gaan binnen halen. Tijdens de laatste vrije training toch nog iets gevonden. Al een stukje positiever aan het begin van de dag, kijken of we dat kunnen door zetten over de rest van de dag. 

Race 1

Startend vanaf de 10de plaats zou het een hele kluif worden om naar voren te rijden. De start verliep goed pakte direct 2 plaatsen, helaas kon ik daar niet lang van genieten. Al snel was ik terug gevallen naar een 10de plek. De kart begon slechter en slechter te rijden, hij bouwde enorm veel grip op. Was echt ongelofelijk, compleet de verkeerde kant op. Resultaat 10de plaats echt zwaar teleurstellend. 

Race 2

Hier ging het voor de start al mis, wil mijn race overall aan trekken en "rang" zo drie tanden van de rits stuk. Gelukkig had ik een vervangende overall bij me, die uit Portugal, misschien brengt hij geluk.Weer startend op de 10de plek, zou het nu moeten gebeuren, de finale, de race die behaald waar je eindigt deze dag, kijken of ik nog wat plekken kan winnen. Ook dit keer verliep de start goed, werd wel naar buiten geduwd in de eerste bocht maar had weer 2 plekken te pakken. Kon mooi aanhaken bij een groepje het voelde goed, maar toch door het missen van een goede afstelling kon ik niet bij blijven. Dit resulteerde in een wedstrijd in niemands land. Ik kwam niet dichterbij en er was ook geen dreiging van achteren. Zijn erg lastige wedstrijden, focus moet er blijven, maar echt prettig is het niet. Uiteindelijk ook weer een 10de plaats. Dit was nog wel genoeg voor een 2de plaats in mijn klasse. De nummer 1 was gewoon te snel.

Samenvatting

Een erg moeilijk weekend, nog veel werk aan de winkel, waar eerlijk gezegd de verwachtingen veel hoger waren. Maar goed het is het eerste weekend van acht, nog zeven te gaan en ook circuits die me beter liggen. Nog genoeg kansen en mogelijkheden, vol gas trainen voor volgend weekend, op 28 en 29 april in Berghem bij Oss.

Race 2 Berghem 28&29 april

Na een toch wel teleurstellend begin van het seizoen was het de bedoeling om op het thuis circuit te gaan vlammen. Samen met mijn monteur besloten om op Koningsdag (de vrijdag voor het weekend) al te gaan trainen. Om zo lekker in het ritme te komen. Op zoek naar de juiste afstelling en dus extra snelheid. 

Vrijdag

De vrijdag begon met het inrijden van de motor, deze was helemaal nieuw, bijna alles was vervangen. Even een kwartiertje inrijden en dan op volle snelheid door. Helaas ging het niet zoals het moest gaan, de eerste training moesten we aan ons voorbij laten gaan, de mof die de achteras verbind met de motor draaide over de as. Hierdoor heb je geen aandrijving en konden we dus niet rijden. Na dit op gelost te hebben kon ik eindelijk beginnen, kijken of ik er mooie tijden uit kon persen.

Ook dit ging niet goed, wat ik ook met Johan probeerde met de kart qua afstellen, we kregen de snelheid er niet in. Aan het einde van de dag hebben we er een compleet andere stoel in gezet, om nog meer flex in de kart te krijgen. Kijken of dit op de zaterdag wel zou werken.

Zaterdag

Nou kijken of de stoel gaat werken, hebben we meer snelheid of niet. :-( Helaas het ging wel iets beter maar lang niet naar het zin. Pff kan nog wel eens een lang weekend worden. Op de zaterdag hadden we vier mogelijkheden om te trainen. Met nog twee mogelijkheden te gaan, laten we de motor nog even lopen, maar er gebeurde helemaal niks. We dachten eerst dat het de accu was, maar nee hoor, de motor weer stuk, zuigerveer weer gesprongen, net alles nieuw en nu dit weer. Hierdoor konden we de laatste twee trainingen niet rijden en misten we belangrijke meters.

Gelukkig konden we een motor lenen bij een leverancier, hierdoor waren we net op tijd klaar voor de kwalificatie. Deze verliep al weer iets beter, ondanks dat de motor niet ideaal schakelde. Met een 9de tijd was ik gematigd positief, eindelijk zat er een beetje gang in.

Op naar de zondag, die waarschijnlijk uit regen rijden bestaat.

Zondag

Raceday! Jawel het regende, heerlijk, laat het de hele dag maar regenen, dan zijn de kansen namelijk voor iedereen gelijk en komt het echt op het sturen aan en het gasgeven.

Race 1
Regen en nog eens regen, de baan was echt super nat. We staan dan ook op de regenbanden.
Startend vanaf de 9de plek is het zicht echt mega slecht, door al het op spattende water zie je bijna niet waar je rijdt. Gelukkig verliep de start goed, al snel lag ik 8ste, het rijden ging ook steeds beter, had een goede tractie bocht uit, heerlijk. Er gebeurde ook van alles op de baan, voor mij waren twee coureurs tegen elkaar aan gereden en zo lag ik alweer zesde. En liep in op de nummer vijf. Ronde na ronde kwam ik dichterbij en in een korte hairpin pakt ik P5. Op weg naar P4 daar liep ik heel iets op in, de wedstrijd duurde nog lang er was dus nog wel tijd. ....................... oeps, een heel klein foutje, iets te hard geremd, daardoor blokkeerde de voorwielen en gleed ik door en van de baan in de banden stapel. Gelukkig kon ik hem er uit trekken en weer door rijden (met een kromme spoorstang). Helemaal opgepompt van woede natuurlijk, terug gevallen naar P9, ik mocht weer in de achtervolging.
Gelukkig had ik de snelheid er weer vlot in zitten, op weg naar P8 deze maakte ook een klein foutje en had hem dan ook snel te pakken. Liep ronde voor ronde in op P7 en in de aller laatste ronden 3 bochten voor dat de finishvlag pakte ik P7. Hierdoor was ik toch nog 2de in mijn klasse.
Erg leuk gereden, zonde van het foutje anders was ik misschien wel vijfde geworden. Nu maar hopen dat het blijft regenen!

Race 2

De regendans heeft niet geholpen, de baan was helemaal droog geworden. De slick banden (profiel loos) waren weer gemonteerd. Kijken of het lukt om een aantal plaatsen naar voren te komen. De start verliep niet super verloor direct 2 plaatsen, de baan was behoorlijk glad, al het rubber dat er lag was weg gespoeld door de regen. Als je ook maar iets buiten de lijn kwam was je gezien. De ronden tijden gingen wel steeds iets beter, lag 8ste en liep in op de nummer 7. Dat was echter van korte duur, ik kwam een heel klein beetje buiten de lijn en het was over.
De kart had totaal geen grip meer, ik gleed alle kanten op, snelheid was er direct uit. Kon geen bocht meer aansnijden zoals ik hem wilde nemen.
Dat was erg frustrerend. Ik zat dan ook ontzettend te balen en te koken in mijn helm. Ik werd helemaal gek! Op deze manier duurde de race erg lang, in de laatste ronden kreeg ik ook nog een beuk van achteren en belande naast de baan, dat kostte me nog een plaats. (was een snellere deelnemer, er werd echter heel slecht gevlagd met blauwe vlaggen dus had geen idee dat hij achter mij zat, dacht dat het een directe concurrent was). Door een straf van een coureur voor me werd ik uiteindelijk nog 8ste en 2de in mijn klasse.

Samenvatting

Ondanks het extra trainen, krijgen Johan en ik de kart niet zoals hij moet zijn. We missen gewoon bijna een hele seconde op de top van het veld. Waar dat vorig jaar tussen de 3tiende a 5 tiende was. Iets klopt er niet, wat we ook veranderen het brengt ons niet het gewenste resultaat. Kan zijn dat we de kart niet afgesteld krijgen op de nieuwe banden die dit jaar verplicht zijn (zachtere compound) of er is iets niet goed met het chassis. We zullen kijken of we dit in aanloop van de volgende wedstrijd kunnen testen.
De eerste volgende wedstrijd is op 26 & 27 mei in Landsard bij Eindhoven.

Wil iedereen bedanken voor de steun in dit weekend, Johan bedankt voor al het sleutelen, natuurlijk Van der Pol Karting, maar ook Scheepers voor het gebruik maken van hun motor. Iedereen die is komen kijken, mijn ouders en natuurlijk mijn vriendin, die er de hele zondag bij is geweest, bedankt schat X.

Helaas dit keer geen onboard filmpje, volgende keer zal de camera weer aanwezig zijn op de kart. Onder aan nog wel de pre-finale in de regen, vanaf minuut 6 ben ik aardig lang in beeld!

Race weekend 3 Landsard/Eindhoven

Vol goede moed en na een een goede training vooraf, ging ik op weg naar het derde NK op de kartbaan van Landsard vlakbij het vliegveld van Eindhoven. Het zou in ieder geval mooi weer worden, een heerlijk kart weekend

Zaterdag

Met 28 graden was het warm heel warm. Dit betekend dat de baan heel veel grip opbouwt. Door het rubber dat er wordt neergelegd in combinatie met het warme weer wordt dit extra versterkt. Het was zoeken naar de perfecte afstelling. Dat ging eigenlijk goed, stap voor stap gingen we iets sneller. We kwamen steeds dichter bij de tijden die we wilden rijden. Dat gaf mij en mijn monteur een positief gevoel voor de kwalificatie die aan het einde van de dag gereden zou worden. Wat bleek echter de complete stoelsteun was afgebroken en hierdoor was ook de stoel gescheurd. Hier kwamen we achter voor de kwalificatie, de kart is hierdoor niet stijf genoeg, ik beweeg veel te veel. Zeker op het bochtige stuk (mickey mouse) gedeelte is dit niet ideaal. We moesten op zoek naar iemand die dit kon lassen, dat was gelukt

Kwalificatie: Helaas het positieve gevoel dat we hadden was direct weg na de kwalificatie, de keuze die we hadden gemaakt pakte niet goed uit. We hadden de verkeerde velgen gemonteerd hierdoor bleef de kart gedurende de sessie heel onrustig. Dit resulteerde in een zwaar teleurstellende 12de tijd en zelfs 3de in mijn klasse. De slechtste kwalificatie van het seizoen. En wat bleek, de stoelsteun was weer afgebroken, dit hielp ook niet mee.
Dat betekent werk aan de winkel op raceday!

Zondag

Raceday! Ook nu weer schitterend weer, voor de vrije training hadden we een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd. Johan en Dirk van der Pol hadden het chassis meegenomen en laten lassen, dit was nu goed gedaan!
Tevens hadden we de juiste velgen gemonteerd, en bam gelijk een goede tijd, maar liefst 6tiende sneller als in de kwalificatie. Dat gaf weer een positief gevoel voor de wedstrijd. Kijken of ik naar voren kan rijden.

Race 1
Startend vanaf de 12de plaats en aan de buitenkant zou het een hele uitdaging worden om naar voren te rijden. Na een 2 tal opwarm ronden verliep de start erg goed ik had direct een plaats te pakken en niet veel bochten later lag ik al op P10. In de drie ronden daarna pakte ik weer 3 plaatsen en lag ik al op een keurige 7de plaats. Dat ging erg goed, achter zaten ze wel te drukken. Het lukte ze niet om er voorbij te komen. In ronde 10 moest ik er één voorbij laten die had een betere exit het lange rechte stuk op, hierdoor kon hij mij binnendoor in halen. Ik miste ook wat snelheid, kon hem helaas niet volgen hij was net iets sneller.

Noodlot
Toen sloeg het noodlot toe, bij het inhalen van een achterblijver verloor ik iets snelheid bocht uit, hierdoor kwam een concurrent dichterbij. Echter niet dicht genoeg, ik stuurde in om de bocht te nemen en in één keer BAM werd ik aangetikt en ging ik over de kop! Dat was wel even schrikken, gelukkig had ik niks, zwaar gekneusde heup, maar niks gebroken. Einde wedstrijd, terwijl het een keer goed ging, dan gebeurd er dit! Geluk is niet aan mijn zijde dit seizoen, zwaar teleurgesteld kwam ik terug in de pits. De veroorzaker van deze onbesuisde actie kreeg als straf, één plaats terug in de uitslag. Komt hij goed weg in mijn ogen.

Race 2

Uiteindelijk wilde ik wel starten in race 2, hebben de kart weer helemaal op geknapt, schade viel enigzins mee. Mijn heup was nog wel erg pijnlijk, maar met wat paracetamol en uboprofen moest het wel goed komen. Was in ieder geval gebrand om te gaan scoren! Maar het weer gooide roet in het eten, het kwam met bakken uit de lucht. Zo hard dat de baan vol met plassen stond.

De organisatie heeft toen besloten om de wedstrijd niet door te laten gaan. Erg jammer want ik had nog wel willen rijden, zeker in de regen had ik nog wel wat plekjes kunnen pakken. Maar goed het mocht niet zo zijn. In pakken en naar huis, dit keer voor het eerst in 1,5 jaar zonder beker.

Einde wedstrijd, over de kop, kart beschadigd, erg jammer om zo de race te moeten verlaten. Was niet nodig geweest!

Samenvatting

We begonnen heel positief aan dit weekend, we hadden het idee dat we eindelijk de kart in de goede richting hadden qua afstelling. Maar helaas het mocht niet zo zijn, over de kop voor de derde keer in mijn carriere, gelukkig zonder al te grote gevolgen. Ze zeggen wel eens drie keer is scheepsrecht. We hebben nu drie weekenden gehad met 2x kapotte motor en 1x over de kop, je zou toch zeggen nu hebben we alles wel gehad. Op naar Kerpen, waar ik vorig jaar nog derde algemeen was geworden, kijken of we dat dit jaar ook weer kunnen halen.

Wil iedereen bedanken voor alle duimpjes op facebook en instagram voor de support. Johan mijn monteur bedankt voor al het sleutel werk. Van der Pol karting voor de service en natuurlijk mijn vriendin voor de goede zorgen en de knuffels na afloop van het ongeluk x. 

Race weekend 4 Kerpen (Duitsland)

Na een dramatisch verloop van de eerste 3 weekenden zou het nu toch een keer mee moeten zitten. In Kerpen de baan waar het begon voor Michael Schumacher, brengt het geluk?

Zaterdag

Zoals bekend, de zaterdag staat in het teken van vrije trainingen. Je kart afstellen voor een goede balans en dus snelheid. Eerste sessie begon al slecht, remmen deden het niet goed, hij trok naar rechts omdat de linker rem het niet goed deed. En ja hoor ik dacht, begint al weer goed, gelukkig viel het mee. Dat gemaakt te hebben gingen we steeds sneller in de daarop volgende sessies. We zaten redelijk dicht bij de tijden aan de kop. Dat stelde ons positief, helaas in de laatste vrije training ging er iemand over mij heen, complete radiator en achterbumper stuk. Radiator viel gelukkig mee, anders was het weer een duur grapje.

Kwalificatie:
Aan het einde van de dag begon het behoorlijk hard te regenen vlak voordat de kwalificaties begonnen van de diverse klassen. Toen ik aan de beurt was, bleek de baan alweer volledig droog en konden we dus kwalificeren op de slicks. De baan was echter nog wel verraderlijk, in de chicane lag nog water op de curbstones (randen in de bocht) als je daar dan ook overheen ging gleed je alle kanten op. Even oppassen geblazen, de baan werd gedurende de sessie steeds sneller. Uit eindelijk resulteerde het in een P10 positie, tweede in mijn klasse. Nog wel wat werk aan de winkel om naar voren te komen. 

Zondag

Zoals altijd raceday, de dag waarop de punten gescoord worden. Het zou de hele dag droog blijven wat een mooi vooruitzicht was.

Race 1
Startend vanaf P10 was het de bedoeling om een aantal plaatsen te pakken. Dit lukte direct bij de start, hierdoor lag ik op P9. Kon de groep voor mij goed volgen, een groep van 6 rijders. Helaas kon ik niet echt aanvallen de verschillen onderling waren zo minimaal. Uiteindelijk wist ik nog één plek te pakken en kwam daarmee op P8. De snelheid was goed, gevoel in de kart ook. Tegen het einde werd het wel steeds zwaarder, onder armen begonnen te verzuren. Tijd om nog meer naar de sportschool te gaan!
Uiteindelijk is het P6 geworden door diverse straffen die zijn uitgedeeld aan andere coureurs, voor onsportief rijgedrag, negeren gele vlag en klikbumpers die niet goed zaten!

Race 2

De finale, hierin wordt bekend wie er met de bekers mee naar huis gaat. Startend vanaf P6, was het nu ook weer de bedoeling om naar voren te rijden. Dit ging bij de start al gelijk goed, ik had echt een mega start, hierdoor kwam ik direct op P3 terecht. Van deze plek kon ik maar een aantal rondjes genieten, ik werd als snel ingehaald en lag op P4, daarna leuke gevechten met de coureurs achter mij. De nummer vijf remde mij uit maar ging voor bij de bocht dus ik pakte de plek weer terug. Helaas ronde later haalde hij mij wel goed in. Daarna was het stuivertje wisselen om plek 5, 6 en 7. Helaas moest ik me gewonnen geven en eindigde ik op P7, had iets defensiever kunnen rijden om mijn positie te behouden, maar wou ook geen extra risico's nemen en er door iemand af geramd te worden, aangezien het twee onrustige wedstrijden waren. Ook hier weer na het uit delen van diverse straffen eindigde ik op P6. En tweede in mijn klasse, dat betekent toch weer een beker mee naar huis. De nummer 1 was weer te snel, wordt nog een hele kluif om dit jaar op die P1 positie terecht te komen. 

Samenvatting

Eindelijk een weekend zonder al te veel gekkigheid. De kart liep goed, de motor was top, gewoon een weekend zoals het hoort. Rond de zesde positie is zo de positie waar ik normaal gesproken ook thuis hoor. Kijken of we in de aankomende wedstrijden toch nog wat stappen kunnen maken. Met name die P1 plek in mijn klasse, zou leuk zijn.

De eerst volgende wedstrijd is op 7 en 8 juli in Spa Francorchamps midden in het beroemde formule 1 circuit ligt de kartbaan. Een geweldige ambiance om te karten.