Seizoen 2017

Huldiging NK

Op 13 januari was het dan zover, het in ontvangst nemen van de bokaal voor het winnen van het Nederlands Kampioenschap 2017. Dit gebeurde tijdens de kartbeurs in Lelystad, waarbij honderden bezoekers zagen dat alle Nederlands Kampioenen werden gehuldigd.


Wedstrijd zes Genk

Zaterdag:

De zaterdag was één grote natte bedoeling. De hele dag regende het, veel in de regen gereden en op zoek gegaan naar de juiste afstelling. Dat ging erg goed, ik reed continu top 5 tijden, daar was ik erg blij mee. Uiteindelijk werd het droog, aangezien de kwalificatie pas rond 18:00 verreden werd, was de baan inmiddels helemaal droog geworden. De kart kon dus worden omgebouwd naar een droog weer afstelling. Ook hierbij ging het goed, met een uitstekende 6de plek algemeen en eerste in mijn klasse.

 

Zondag raceday!

De zondag was zoals voorspeld helemaal droog, de zon kwam er zelfs door, het zou een schitterende kartdag gaan worden. 

Race 1:
In Race één start ik vanaf de zesde positie, helaas ging de start niet goed, ik verloor veel te veel snelheid en daardoor ook twee plaatsen, hierdoor viel ik terug naar de achtste plaats. Gelukkig had ik het tempo snel terug gevonden en kon direct weer een plaats terug gepakken. En lag ik weer op een 7de plaats, dit bleef zo tot een paar ronden voor het einde, toen verloor ik een plek en werd ik 8ste aan de finish. Echter door een straf van een concurrent voor me werd ik als 7de geklasseerd. 


Race 2:
Dit keer startend vanaf de 7de plek, verliep de start gelukkig iets beter als de eerste keer, maar nog steeds niet zoals het moet. Ik verloor één plek en viel terug naar de 8ste plek. Kon lange tijd goed volgen, er vormde zich een leuk groepje, elk foutje werd gelijk afgestraft. Doordat er een coureur gespind was won ik weer een plek en lag daardoor weer 7de. Helaas in de laatste ronde werd ik nog gepasseerd waardoor ik als 8ste eindigde. 


Race 3:
Startend vanaf de 8ste plek, had ik dit keer een goede start, helaas kwam ik in de eerste bocht in het gedrang terecht en verloor ik een plek. We hadden voor deze manche de kart compleet anders afgesteld, had niks meer te verliezen. Mooie gelegenheid om te gaan testen. Dit werkte wel goed, de kart lag direct goed, rustiger, was niet per definitie sneller maar wel langer vol te houden. Goed dat we dit geprobeerd hebben dan weten we gelijk hoe dit uitpakt. Uiteindelijk bracht het me niet veel. Ik finishte als 8ste mede doordat er een concurrent van de baan was gereden en iemand straf had gekregen.


Dagklassement:
Door de behaalde resultaten werd ik weer eerste in mijn klasse. Over het hele seizoen gezien werden er 18 wedstrijden gereden. Van deze 18 wedstrijden heb ik slechts 2 wedstrijden niet gewonnen in mijn klasse. Dit resulteert dan ook in het Nederlands Kampioenschap DD2 Master 2017. Bovendien ben ik vijfde algemeen geworden van de in totaal 17 deelnemers die dit jaar gereden hebben.


Grand Finals Ticket

Jawel het ticket voor de Grand Finals is nu officieel binnen. Over iets minder dan 2 maanden zal ik gaan deelnemen aan dit schitterende evenement. Blijf deze pagina volgen en facebook voor meer informatie. 



Wedstrijd vijf Spa

15 & 16 juli stond het vijfde weekend voor het Nederlands Kampioenschap op het programma. Dit keer ben ik afgereisd naar de Ardennen, midden in één van de mooiste autocircuits van de wereld ligt de kartbaan van Spa Francochamps. Ook de kartbaan is een uitdagend circuit, met snelle bochten, een chicane en hoogte verschillen. 

Ik ben op vrijdag vertrokken, aangezien het toch een rit is van bijna 3 uur. Omdat op zaterdagochtend te doen leek me niet echt handig. Vrijdag middag aangekomen, heb ik op m'n gemak de nodige voorbereidingen getroffen. Er waren genoeg deelnemers aan het trainen, wat achteraf wel nodig bleek. 


Zaterdag
Inmiddels wel bekend, op de zaterdag is het vrij rijden om de kart zo goed mogelijk af te stellen voor de kwalificatie en voor de zondag. Dit bleek toch nog lastiger dan verwacht, ik kreeg samen met mijn monteur niet de perfecte afstelling. De baan veranderde continu en ik kwam niet in het juiste ritme. Ik was wel heel constant, maar ook steeds iets te langzaam om aan te haken bij de top 5. 

Kwalificatie:
De kwalificatie was niet top. Met een 8ste tijd was ik helemaal niet tevreden, was wel snelste in mijn klasse, maar had graag dichter bij de top 5 gezeten. Als je 0.350 seconde harder gaat sta je 5de, met andere woorden het zit wel dicht bij elkaar.Voordeel, op zondag worden de punten verdeeld.

Zondag: "Race day"

De zondag begon nat, op het circuit aangekomen was de baan nog half nat, half droog. Tijdens de vrije training in de ochtend hebben we dan ook de regenbanden gemonteerd. En dat ging bovenverwachting goed, met een uitstekende 3de tijd. Met andere woorden, laat de baan maar half nat half droog. Maar niets was minder waar, de zon kwam er erbij en de baan droogde volledig op. 


Race 1:
Startend vanaf de 8ste positie was het doel om naar voren rijden. Dat ging bij de start direct goed, ik pakte gelijk 2 plaatsen, de achtervolging naar de top 5 was ingezet. Het veld bleef lang dicht bij elkaar. Ik kon de snelheid helaas niet bij houden en moest per ronde steeds wat meters lossen. De kart lag een stuk minder goed dan op de zaterdag, was te veel aan het corrigeren, dat kost tijd en energie. Ik viel steeds wat plekken terug, zelfs tot de 9de plaats. Dat was nogal frustrerend, uiteindelijk wist ik nog wel een plek te pakken en een andere coureur had straf gekregen, dit resulteerde in een 7de plek algemeen en eerste in mijn klasse. 

Race 2:
Dit keer startend vanaf de 7de plek, aan de binnenkant, ik pakte gelijk een plek. Het was een hoop duw en getrek, zeker in de hairpin die volgde, hierdoor kwam ik in het gedrang terecht en verloor weer 2 plekken. Het duurde dit keer lang voor dat mijn kart goed begon te liggen. De ronde daarop verloor ik weer een plek, hierdoor lag ik weer 9de. Toen was ik er wel klaar mee, ging er maar eens goed voor zitten, een aantal ronden later pakte ik met een mooie inhaal actie p8 terug. Helaas was het gat naar de zevende positie erg groot geworden, ik kwam ook niet dichterbij. Door een fout van een andere deelnemer kreeg ik plaats zeven in de schoot geworpen. Dit zou dan ook het eind resultaat zijn, weer een P7 algemeen en eerste in mijn klasse. Maar het ging allemaal niet van harte. 

Race 3:
Startend vanaf de zevende plek, dit keer had ik een slechte start en verloor ik één plaats. Niet veel later pakte ik wel weer een plek terug. Dit bleef zo tot bijna aan het einde van de race, daar verloor ik weer één plek. Wat resulteerde in P8 en wel weer eerste in mijn klasse. Het was een zwaar weekend, met een kart die we maar niet goed op snelheid kregen. Fysiek ook een zware baan, dit speelde ook mee. 

Grand Finals (Portugal)

Uiteindelijk wel elke wedstrijd eerste in mijn klasse, dit betekend dat ik het ticket voor de Grand Finals in Portugal binnen heb. Ik ga dus in november naar het Wereldkampioenschap karten. Echt ongelofelijk dit had ik van te voren niet verwacht. Is toch wel een droom die uitkomt. 


Wedstrijd vier Kerpen

Al weer het vierde wedstrijdverslag van dit seizoen. Tijdens het afgelopen weekend werd de vierde wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap gereden. Op een zon overgoten kartbaan in Kerpen. Met meer dan 28 graden was het zweten op de baan en naast de baan. Maar voor het eerst dit seizoen een volledig droog weekend, met geweldige wedstrijden, hieronder het verslag.



Zaterdag:

Zaterdag was het heerlijk weer, de zon stond hoog aan de hemel en Frits ging op zoek naar de perfecte afstelling voor dit circuit. Doordat het op vrijdag had geregend was de baan redelijk schoon gespoeld. Echter door het warme weer en het vele rijden van alle deelnemers bouwde de baan veel grip op. Dit betekend dat je continu met je afstelling bezig bent. Je wil dan niet dat de kart veel grip gaat opbouwen, dit kost namelijk snelheid.

Na de 4 vrije trainingen hadden we dan ook een goede afstelling gevonden die we ook zouden gaan gebruiken tijdens de kwalificatie.

Kwalificatie:
Tijdens de kwalificatie start je altijd op nieuwe banden, je wordt dan verplicht om met de banden te rijden die de organisatie je geeft (na betaling uiteraard). Met deze banden moet je de kwalificatie rijden en de drie wedstrijden op zondag. Ze zijn namelijk gescand en gekoppeld aan je start nummer.
De kart lag goed, stuurde goed en de snelheid zat er goed in, toch was Frits niet helemaal tevreden. Het resultaat een 7de plaats voor de startopstelling, terwijl hij de hele tijd vierde stond. De verschillen waren ook enorm klein. Frits reed een tijd van 45.590, nr 6 reed 45.549, nr. 5 reed 45.394, nr. 4 reed 45.314 met andere woorden ga je twee tiende harder sta je vierde.


Zondag:

Race day, nu was het nog warmer dan op zaterdag, dat wordt dus zweten en goed veel drinken.

Race 1:
Startend vanaf P7 aan de binnenkant, is het heel belangrijk om een goede start te hebben, zodat je misschien eenvoudig kan doorschuiven naar P6 of P5. Helaas de start van Frits was niet goed, hij kwam meters te kort en verloor hierdoor direct een plaats. Echter een concurrent voor hem ging kapot hierdoor schoof hij weer één plaats op. Liggend op de zevende plaats ging Frits in de achtervolging, al snel klom hij naar P6 door binnendoor te gaan bij één van zijn concurrenten. Op naar P5, de snelheid zat er goed in. Het duurde dan ook niet lang of hij was weer voorbij een concurrent gegaan. Het gat naar P4 en P3 was echter te groot geworden en door dat de tijden zo enorm dicht bij elkaar zitten liep hij niet in op de twee voor hem. P5 als eindresultaat in de race. Dit betekende 5de algemeen en eerste in zijn klasse.

Race 2:

Nu startend vanaf de vijfde plaats, ook dit keer weer aan de binnenkant. Gezien de eerste start heeft Frits nu wat goed te maken en dat doet hij ook. Zijn start is uitstekend en hij pakt gelijk P4, helaas kan hij daar niet heel lang van genieten want één ronde later wordt hij ingehaald en ligt weer op P5. Dit zou nog een leuke strijd worden want twee ronden later pakt Frits weer P4, dit wordt al snel P3 omdat een concurrent stil valt. Helaas wordt hij daarna weer ingehaald en ligt hij weer op P4. Dit zou zo gedurende de rest van de race blijven. Hij zat continu op een mooie afstand van de derde plek. In de laatste ronden ging hij er goed voor zitten. Door goed uit de bochten combinatie te komen voor het rechte stuk nam hij meer snelheid mee en zat op de bumper bij de coureur op P3. Met een super strakke uitrem actie zette hij de kart naast die van zijn concurrent en jawel P3. Een super mooi gereden wedstrijd werd beloond met een derde plaats algemeen en eerste in zijn klasse.

Race 3

Nu startend vanaf P3, weer aan de binnenkant, wellicht een kans om door te stomen naar de kop van het veld. Helaas dat lukte niet, bij de start verloor Frits één plaats. Dat was jammer, maar de coureur in kwestie kreeg 3 seconde straf omdat "ze" in dit geval buiten de corridor ging tijdens de start (afwijken van de lijn voor dat het start sein is gegeven). Al snel verloor hij nog een plek en kwam terecht op P5, het was iets koeler geworden en de veranderingen aan de kart pakte verkeerd uit. Achteraf bleek ook dat er één wiel naar binnen was gelopen. Hierdoor had hij niet meer de snelheid die hij in de wedstrijden er voor had. Gedurende de wedstrijd viel hij hierdoor nog één plaats terug naar P6. Dit zou ook niet meer veranderen, hij kon niet aanvallen naar voren en achter hem zat een gat wat eenvoudig te consolideren was. Door de 3 seconde straf van de eerder genoemde concurrent werd het toch nog een 5de plaats.

Dagklassement:

Door een 5de plaats, een 3de plaats en een 5de plaats is Frits zelfs derde algemeen geworden. Echter hij rijdt in de klasse DD2 master en alleen in die klasse ontvangt hij een beker en wel voor de eerste plaats. Drie keer eerste in zijn klasse!
Het Nederlands Kampioenschap en de deelname aan het wereldkampioenschap komt nu wel heel dicht bij.

De eerst volgende wedstrijd is op 15&16 juli op de kartbaan die midden in het Formule 1 circuit ligt van Spa Francochamps. Dit is tevens de laatste wedstrijd die mee telt voor het ticket naar het WK.


Wedstrijd drie Berghem

Het derde race weekend voor het Nederlands Kampioenschap is afgelopen weekend verreden. Onder fantastische omstandigheden, met meer dan 160 coureurs in de verschillende klasse was het een super mooi evenement.

Het toegestroomde publiek hebben geweldige wedstrijden gezien, op de mooiste kartbaan van Nederland. 

Zaterdag:
Zoals u inmiddels gewend bent begint de zaterdag altijd met vrije trainingen. De omstandigheden waren uitstekend. Ondanks dat er af en toe een klein buitje over kwam reden we altijd op een droge baan tijdens onze sessies.

Het tempo zat er dan ook goed in. Frits zat continu bij de top 6 qua tijden. In één sessie verloor hij helaas een wiel. Deze bleek niet goed vast te zitten. De schade bleef beperkt tot een hoop stof op de kart.


Kwalificatie:
Tijdens de kwalificatie ging Frits er maar eens goed voor zitten. Het gevoel was goed, de omstandigheden waren ideaal. Helaas het resultaat was niet naar wens, een 9de startpositie. Dit kwam mede door een langzaam leeg lopende band en een achterklos die naar binnen liep. Het veld zit wel enorm dicht bij elkaar de nummer één reed een tijd van 44.1 en Frits zat op een tijd van 44.7, dat is dus slechts zestiende tussen de nummer 1 en de nummer 9. 

Zondag "race day"
Schitterend weer en een geweldige sfeer, het is zondag de dag waarop de punten verdeeld worden.

Race 1
Startend vanaf de 9de plek was er voor Frits maar één doel en dat is naar voren toe. De start verliep goed, Frits pakte direct een positie en schoof door naar P8. In ronde 4 had een concurrent problemen hierdoor schoof Frits eenvoudig door naar P7. In de daarop volgende ronde ontstond er een mooi gevecht om P6. Frits zat zijn concurrent op de bumper en in ronde negen pakt hij met een keurige inhaal actie deze plek af. Inmiddels was het P5 geworden doordat een concurrent naast de baan schoof. Het gat naar P4 was helaas net iets te groot dit kon hij dan ook niet meer dicht rijden.
Maar toch een schitterend resultaat van P9 naar P5 en eerste in zijn klasse. 


Rijdersparade
Voordat Race 2 van start ging was er ook nog een heuse rijders parade. Alle deelnemers stonden per klasse bij elkaar en werden voor gesteld aan het toegestroomde publiek. Zo kon je als toeschouwer je favoriet in de gaten houden. Erg leuk om te zien, mooi stukje promotie voor de kartsport. 











Race 2
Dit keer startend vanaf P5, ook nu verliep de start goed hij verloor geen plaatsen. Dit duurde helaas niet lang want in ronde 2 verloor hij één plaats en lag hierdoor op P6. Achter Frits werd er flink gepusht hij voelde dan ook de hete adem in zijn nek van de concurrenten. Dit duurde dan ook tot ronde 7, hij moest één concurrent laten gaan die was helaas sneller. Hij zetten wel de achtervolging in, zodat hij samen naar het groepje voor hem kon rijden. Uit eindelijk lukte dit niet hij moest genoegen nemen met een zevende plaats in race twee, wel eerste in zijn klasse.


Race 3
Nu startend vanaf plaats zeven verliep de start erg goed, Frits pakte gelijk plaats zes. Dit duurde helaas niet lang direct in de tweede bocht werd hij weer gepasseerd en lag hij zevende. Dit zou gedurende de race ook niet meer veranderen. De hele wedstrijd was hij in gevecht voor P6. Continu reed hij op de bumper van zijn voorganger, Frits kwam net dat beetje extra te kort om zijn concurrent te passeren.
Een erg leuke strijd wat uiteindelijk resulteerde in een P7 in race drie. Wel weer eerste in zijn klasse.


Dagklassement
Door dat Frits in elke wedstrijd eerste in zijn klasse is geworden heeft hij het dagklassement gewonnen. Bovendien heeft hij veel punten gepakt t.o.v. zijn concurrenten. Met nog 3 weekenden te gaan komt het ticket voor de world finals en het Nederlands Kampioenschap steeds dichterbij.


Het eerst volgende weekend is op 10&11 juni in Kerpen Duitsland. 












Wedstrijd twee Eindhoven

Het tweede race weekend tijdens de Pasen op het circuit Landsard in Eindhoven pal naast het vliegveld. De weersvoorspellingen waren wisselvallig, hierdoor wordt het vaak gokken wat te doen, maar achteraf viel het reuze mee en werd het een mooi weekend. Hieronder het verslag van race weekend twee voor het Nederlands Kampioenschap.

Zaterdag:

De zaterdag, zoals u heeft kunnen lezen in het vorige wedstrijdverslag, begint altijd met vier vrije trainingen. Tijdens de vrije trainingen is het de bedoeling dat we op zoek gaan naar de juiste afstelling voor het weekend.
Dit keer was Henk mee als monteur van Frits, het vertrouwde top team was weer compleet.


Het was de hele dag droog, we konden dus goed werken aan de afstelling. Dit ging helaas niet van harte, de kart was erg onrustig, hierdoor kwam Frits niet goed uit de verf op de baan, mede hierdoor kwam hij tijd te kort t.o.v. de snelste rijders van het veld. Stap voor stap gingen we op zoek naar een betere balans in de kart. Gelukkig vonden we deze net op tijd namelijk voor de kwalificatie aan het einde van de dag.

Kwalificatie:
De kwalificatie is altijd aan het einde van de zaterdag. Dit bepaald de start opstelling voor race één op de zondag. De kart lag een stuk beter, maar toch was Frits niet tevreden over zijn tijd en de startpositie. Uiteindelijk kwalificeerde hij zich als 8ste. Ondanks dat we toch bijna een seconde hadden gevonden met de gewijzigde afstelling. Hij was wel de snelste in zijn klasse.

Zondag:
Race day, op deze dag worden de punten en de bekers verdeeld. Het weer was nu nog wisselvalliger als op de zaterdag. De dreiging van regen zat in de lucht.
In de ochtend is er nog één keer een vrije training, om te kijken hoe de baan is en hoe de kart zich gedraagt op de baan. De baan was koud en glad, weer werk aan de winkel voor race één.


RACE 1:
En jawel de regen was inmiddels gevallen, de baan was nat, maar toen de race van start zou gaan, was de baan al langzaam droger aan het worden. Dan is het lastig, wat te doen met de banden, wordt het slicks (profielloze banden) of toch de regenbanden (banden met profiel). Uiteindelijk was de baan nog te nat voor slicks en stond het hele veld op de regenbanden.

De start verliep slecht, weer liep de carburateur vol en kwam Frits niet op snelheid, hierdoor verloor hij direct een plaats en lag hij achtste. (één concurrent had problemen in de opwarm ronde en had de wedstrijd al verlaten) Gelukkig wist hij zich snel te herstellen en pakte de plaats weer terug. Naarmate de wedstrijd vorderde ging Frits sneller en sneller, de baan droogde ook steeds meer op. Al snel reed hij naar een groepje toe voor hem toe bestaande uit drie deelnemers. Ronde na ronde kwam hij dichterbij. De wedstrijd was nog lang en nadat hij aansluiting had gevonden bij het groepje nam hij rustig de tijd om te kijken waar het mogelijk was om ze te passeren. Door wat duw en trekwerk pakte hij in een korte hairpin direct twee plaatsen dat betekende P5. Frits rijdt het gat dicht naar de nummer 4, door een achterblijver die in de weg reed pakt hij P4. Daarna wist hij direct een gat te slaan op zijn achtervolgers. De wedstrijd was te kort om aansluiting te krijgen naar P3, ondanks dat hij de derde snelste tijd had neer gezet in de wedstrijd. Een schitterend resultaat P4 algemeen en P1 in zijn klasse.


RACE 2:

Omdat Frits in race één als vierde was geëindigd mag hij dus ook vanaf P4 starten in race twee. Helaas is dit aan de buitenkant. De eerste bocht na het rechte stuk is namelijk rechtsaf, dan is starten aan de binnenkant beter. Waar Frits al bang voor was gebeurde ook, zijn start was slecht ook omdat de carburateur weer vol liep, dat probleem was nog niet opgelost en direct kwamen er drie coureurs voorbij. Dit keer was de baan overigens wel volledig droog, we stonden dan ook op de slick banden.
De groep voor hem liep weg hij kon het tempo helaas niet bij benen. Achter hem kwam een coureur opzetten deze kon hij gelukkig tot het einde van de race achter zich houden. Dit resulteerde uiteindelijk in een 6de plek algemeen en eerste in zijn klasse in race twee.

RACE 3

Dit keer startend vanaf de zesde plek, weer aan de buitenkant. De start verliep nu wel goed, het probleem met het vol lopen van de carburateur was opgelost, we hadden de naald laten zakken en de gaskabel liep stroef waardoor het gas iets bleef open staan, bovendien heeft Frits de startstreep anders benaderd. Ondanks dit verloor hij wel twee plekken en dit kwam doordat er weer twee coureurs binnendoor schoten in bocht één.

Dit keer kon Frits wel in de achtervolging, al snel had hij één coureur weer te pakken, hij had betere tractie bocht uit. Dit kwam ook doordat ze een andere verhouding in de versnellingsbak hadden gezet. Bocht uit pakte de kart hierdoor beter op. Rondje voor rondje liep Frits steeds iets verder uit, helaas was het gat te groot naar de coureur voor hem. Door een uitvaller werd hij weer zesde algemeen en eerste in zijn klasse in race drie.

Dagklassement.

Wat een weekend, samen hebben Henk en Frits weer enorm veel geleerd over de kart en het afstellen ervan. Stap voor stap komen ze in de richting van de top. Door de behaalde resultaten eindigde Frits op plaats één in zijn klasse, dat betekent het hoogste plekje op het podium en de grootste beker.


Frits wil zijn broer ontzettend bedanken voor de steun en de super samenwerking dit weekend. En natuurlijk alle sponsoren die dit hebben mogelijk gemaakt.

De eerst volgende wedstrijd is op 20&21 mei in Berghem bij Oss, de thuisbaan van het team en daar gaan ze natuurlijk ook weer voor P1

Wedstrijd één Kerpen

Jawel de kop is er af, het seizoen is nu echt begonnen, op 18&19 maart jl. was het eerste raceweekend van het seizoen, in Kerpen. Op de kartbaan waar het voor Michael Schumacher allemaal begon

Zaterdag:

De zaterdag was nat, nat en nog eens nat. Samen met het team gingen we op zoek naar de juiste regen afstelling . We wisten namelijk niet zeker of het zondag droog zou zijn. Bovendien was aan het einde van de dag de kwalificatie.

Helaas door het slechte weer (baan vol met water), en door te weinig zicht ging de kwalificatie niet door. Deze werd verplaatst naar de zondag ochtend.

Zondag:

In de ochtend was het nog nat, de eerste vrije training verliep niet goed, de kart stond verkeerd afgesteld. Gelukkig werden we hier op gewezen door de overige team leden. Deze verandering maakte inderdaad een wereld van verschil. Gelukkig maar, de kwalificatie kwam er aan.

Kwalificatie:
Tijdens de kwalificatie krijgen we 10 minuten te tijd om een snelle tijd neer te zetten. De baan was al aardig op gedroogd, echter deze was nog niet geschikt voor slicks (profielloze banden), het hele veld stond dan ook op de regenbanden (met profiel).
Ronde na ronden ging Frits sneller en sneller, dit resulteerde uiteindelijk in een keurige 8 ste tijd. Dit houdt in dat hij vanaf de 8ste plek de race zal aanvangen.


Race 1

Er is altijd een rollende start, dit keer was de baan helemaal droog en stonden we op de slick banden. De start van de wedstrijd verliep niet goed, Frits kwam slecht weg dit koste hem direct één plaats. De achtervolging werd in gezet, helaas stond de motor niet in de juiste afstelling. Hierdoor miste hij vermogen op het rechtenstuk, waardoor hij niet kon aan sluiten bij het groepje voor hem. Achter hem was er totaal geen bedreiging, Frits zou dan ook op een 9de plaats eindigen. Na elke kwalificatie, en race wordt men gewogen, er is een minimum gewicht van 175kg. Helaas.... Frits woog aan het einde van de wedstrijd 174.4kg met andere woorden 600 gram te licht en dus laatste.

Race 2

Startend vanaf de laatste plaats (startopstelling van de wedstrijd is de uitslag van de race ervoor). Werd het voor Frits een behoorlijke klus om naar voren te rijden. De baan was nog steeds droog, het zonnetje kwam er zelfs even door. Gelukkig ging het bij de start dit keer goed, hij pakte direct twee plaatsen en klom zo door naar P11. Voor hem werd er een stevig gevochten, hierdoor kon hij eenvoudig door stomen na de 9de plaats. Dit zou uiteindelijk ook zijn finish plek worden.


Race 3

Nu startend vanaf de 9de plek, dat is aan de binnenkant, de gunstige kant, was het de bedoeling om verder naar voren te rijden. Helaas, tijdens de opwarm ronden viel de motor uit, hierdoor moest hij achteraan het veld aansluiten. Gelukkig ging dat wel goed, maar dit koste hem wel een aantal plaatsen. Gedurende de wedstrijd kon Frits nog wel een aantal plaatsen goed maken, echter het gat naar de kop van het veld was veel te groot geworden. Hierdoor bleef hij steken op een 10 de plaats


Dagklassement

Aan het einde van de drie wedstrijden wordt er een dagklassement opgemaakt. De behaalde resultaten van de wedstrijden worden bij elkaar opgeteld. Door de laatste plaats en de toch teleurstellende resultaten heeft Frits slechts de tweede plaats in zijn klasse behaald. Hij miste op één punt de hoogste trede van het podium.

Op naar race twee. Deze wordt gehouden in het paasweekend van 14 & 15 april a.s., op het circuit van Landsard vlakbij het vliegveld in Eindhoven. 


Eerste meters

Onlangs zijn de eerste meters gemaakt met het nieuwe materiaal.

Het was een regenachtige dag, maar geen probleem, ideaal om de motor in te rijden. Binnenkort als het weer beter is gaan we hem extra aan de tand voelen.


Kalender

Hieronder de kalender van 2017. DD2 zal aan 6 van deze 8 evenementen deelnemen. De wedstrijden die meetellen voor het Nederlands kampioenschap DD2 zijn de volgende

  • 18 & 19 maart Kerpen Duitsland
  • 15 & 16 april Landsard, Nederland
  • 20 & 21 mei Berghem, Nederland
  • 10 & 11 juni Kerpen Duitsland
  • 15 & 16 juli Spa Francorchamps, België
  • 30 sept & 1 okt Genk, België