Seizoen 2019

Het seizoen 2019 zal bestaan uit deelname aan het BNL kampioenschap.

Dit zijn drie internationale wedstrijden die verreden worden op circuit in België.

Hieronder de kalender.

BNL 1 @ Genk : 23rd - 24th March                                          afbeeldingen
BNL 2 @ Mariembourg : 06th - 07th July                                afbeeldingen
BNL 3 @ Genk : 05th - 06th October


Voorbereiding

Ter voorbereiding op het nieuwe seizoen heb ik een nieuw Sodi chassis aangeschaft, de motor is weer helemaal vers gemaakt.

Tevens hebben we de aanhangwagen weer helemaal laten opknappen. 

Alle info over het seizoen 2019 vind u hier. 

U kunt u ook inschrijven voor de nieuwsbrief klik hier

BNL Race 1 23 en 24 maart in Genk

BNL race weekend 1

Na een lange winterstop, ging het dan nu echt van start. Het eerste race weekend van de BNL series 2019!. Ik had er ontzettend veel zin in, ondanks dat de voorbereiding niet ideaal was.
De woensdag voor het weekend was de kart pas echt klaar, ik wilde nog gaan testen, maar het weer liet dat helaas niet toe. Gelukkig hebben we op de vrijdag voor het weekend 5x de mogelijkheid om te rijden, tijd genoeg. Met maar liefst 27 coureurs uit diverse landen hadden we een schitterend startveld, dit kwam ook omdat over een aantal weken hier de eerste wedstrijd voor het Europese kampioenschap gehouden gaan worden. Eens kijken hoe ik er voor sta bij de Europese toppers!

Vrijdag
De vrijdag is er om de kart helemaal goed af te stellen voor het weekend. We hebben 5x een vrije training variërend van 10 tot 18 minuten. Vrijdag ochtend dus al vroeg op pad naar Genk België. Het was mistig helaas, ik kwam hierdoor in een file terecht, dit koste me dus de eerste sessie. Goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens. Maar we hadden nog 4 sessies, dus dat moet goed komen. In de eerst volgende sessie was het zaak om tien ronden rustig aan te doen om de motor in te rijden, daarna kon ik vol gas! Echter tijdens het rijden merkte ik al dat er iets niet goed was, bij binnenkomst in de pits bleek dan ook dat de remmen vast zaten. Eén moertje van nog geen 2ct zat er niet op bij het rem pedaal, hierdoor bleef de rem vast staan. Maar goed beter nu dan tijdens een wedstrijd. De motor was in ieder geval goed in gereden. We kunnen vol gas.
Op een setje nieuwe slicks ging het gelijk goed de snelheid was goed, de baan was snel het was ook schitterend weer en er was heel veel grip, de stukken rubber vlogen je om de oren. Gedurende de dag zat er helaas geen vooruit gang in, we gingen niet sneller. De rest van het veld van maar liefst 27 coureurs ook niet dus dat scheelde. Hebben nog wel wat werk aan de winkel voor de zaterdag!

Zaterdag
Race day 1, de zaterdag bestaat uit één vrije training een kwalificatie en twee wedstrijden! Johan mijn vaste monteur was er ook weer bij, op vrijdag ben ik super geholpen door Dirk vd Pol die er het hele weekend gewoon bij is.
In de ochtend ging de kart eigenlijk helemaal niet, zat weinig snelheid in. Dus voor de kwalificatie nog wel wat veranderd in de hoop dat het beter zou gaan. Ook nu weer op een set nieuwe slicks, kijken of ik onder de grens van 55 seconde zou kunnen komen. De kwalificatie duurt maar 5 minuten dus je moet snel een goede tijd neerzetten. 5 minuten is namelijk heel kort als je gelukt hebt kun je net 5 of 6 ronden rijden. En aangezien ik een diesel ben, moet ik altijd op gang komen. En dat bleek ook, in de laatste ronde van de kwalificatie zette ik mijn snelste tijd neer een 55.1. Niet heel slecht maar ook niet super, want dit bracht me uiteindelijk een 25ste plaats van de 27, zeg maar gerust teleurstellend. 11de in mijn klasse van 13 coureurs, in de wedstrijd dus nog wel wat werk aan de winkel!

Race 1 zaterdag
Startend vanaf de 25ste plek, niet echt ideaal, maar kijken wat het gaat brengen!. Ik had echt een mega start, had er al gelijk 4 te pakken en reed dus op plek 21. Snelheid zat er goed in kon mooi aan haken bij een groepje. Echter na een ronde of 6 begon de motor in te houden, hij trok niet meer door in toeren, waar je normaal rond de 14.100 toeren maakt ging hij nu niet meer verder dan 13.400. Hierdoor mis je topsnelheid. Dit koste mij dan ook zeker een aantal plaatsen, erg jammer want de snelheid die was er wel, zeker als je kan aanhaken bij een groepje! Hierdoor ben ik slechts 23ste geworden, terwijl daar zeker plek 20 had ingezeten

Race 2 zaterdag
Nu startend vanaf de 23ste plek, had ik een iets mindere start, echter voor mij raakte een aantal deelnemers elkaar, daar kon ik gelukkig maar net om heen, hierdoor schoof ik wel 2 plekken op. Ook nu weer was de snelheid direct goed, maar na 6 ronden zakte het tempo in één keer weg, verloor zomaar 1,3 seconden per ronde. Dat was niet goed, aan het einde van het tweede lange rechte stuk, stopte de motor er dan ook direct mee. Einde wedstrijd, motor stuk, ontzettend balen, zeker omdat de snelheid goed was. Had veel meer ingezeten, maar dit hoor er ook bij, ik werd op de bezemwagen terug gebracht naar de pits.

Zondag

Het weer was op de zondag net even iets beter als op de zaterdag, het zonnetje kwam er door, die hebben we op zaterdag helemaal niet gezien.
Eigenlijk hetzelfde recept als op de zaterdag, eerst een vrije training, daarna weer een kwalificatie van slechts 5 minuten en dan twee wedstrijden. Gelukkig hebben we een motor kunnen lenen van de importeur in Nederland. Anders was het al klaar geweest voor het weekend. In de vrije training ging het eigenlijk gelijk goed. Reed een keurige 13de tijd en was derde in mijn klasse. Helaas krijg je daar geen punten voor.
Ook nu weer tijdens de kwalificatie een setje nieuwe banden en 5 minuten om de snelste tijd neer te zetten. Dit keer reed ik een 54.6 zo snel heb ik hier nog nooit gereden, helaas ging de rest ook sneller, dit resulteerde in een 22ste start positie, had ik een 54.6 op de zaterdag gereden had ik 15de gestaan. Het zat echt super dicht bij elkaar. De nummers 8 t/m 22 zaten binnen één seconde van elkaar.

Race 1 zondag
Vanaf de 22ste plek had ik een redelijke start, ik pakte 1 coureur en lag 21ste, daarna een mooi gevecht om plek 20, door het gevecht viel ik een plek terug, maar deze won ik al snel weer. Uiteindelijk in de laatste fase van de race waren er twee coureurs voor me aan het vechten, ik zat echt op het vinken touw. Ze raakte elkaar en vlogen van de baan, hierdoor steeg ik weer 2 plekken. Dit resulteerde uiteindelijk in een 19de plek algemeen en een 7de plek in mijn klasse.

Race 2 zondag
Nu startend vanaf de 19 de plek had ik een slechte start, het duurde tevens een 2 tal ronden voordat de kart goed lag, hierdoor viel ik terug naar de 21ste plek. Binnen 5 ronden lag ik wel weer op de 19de plek door een aantal mooie inhaal manoeuvres. Ik was op weg naar de coureur voor me, ronde voor ronde hengelde ik hem binnen, maar helaas de wedstrijd was te kort, als deze nog 3 ronde langer had geduurd had ik hem gehad. Uiteindelijk dus 19de algemeen en weer 7de in mijn klasse.

Evenement resultaat
Over alle vier de wedstrijden was ik 16de algemeen en in mijn klasse 8ste. De top 5 in mijn klasse is zeker haalbaar, was echt een schitterend weekend ondanks de pech die er was en de slechte voorbereiding, heb gedurende het weekend een mooie progressie gemaakt. Ging met een goed gevoel naar huis wetende dat er nog meer in zit.

Het eerste volgende weekend is op 6&7 juli in Mariembourg dicht tegen de Franse grens, schijnt echt een schitterend mooi en snel circuit te zijn!

Tussen door zal ik zeker veel trainen om goed in het ritme te blijven. Dan zal ik ook weer onboard beelden plaatsen, tijdens dit evenement mogen er geen camera's op de kart zitten helaas.
De wedstrijden kunnen wel bekeken worden op youtube (zie hieronder), de eerst volgende keer zal ik de livestream er ook bij doen zodat u thuis kan genieten van de schitterende wedstrijden. 

Race weekend 2 6&7 juli in Mariembourg België

Jawel ik mocht weer aan de bak, na een behoorlijke lange periode geen wedstrijden gereden te hebben, was het nu weer zover. Eindelijk weer competitie. Heerlijk had er dan ook enorm veel zin in!

Dit keer ging ik samen met Dirk van der Pol van Van Der Pol Kartracing naar het zuiden van België naar Mariembourg. Heel vroeger was ik er al een keer geweest om er te kijken naar het Wereldkampioenschap karten, maar dan praat ik over 20 jaar terug denk ik. 

Donderdag
Begint het weekend normaal op de vrijdag, dit keer al op de donderdag. We vertrokken met een vol geladen bus en aanhangwagen naar Mariembourg. Natuurlijk altijd druk bij Antwerpen, maar verder een uitstekende rit gehad.
Op het circuit aangekomen, is het de tent opzetten en de laatste puntjes aan de kart veranderen. Alles klaar om op de vrijdag daadwerkelijk de baan op te gaan.

We verbleven overigens in een schitterende B&B, lekker rustig en vlakbij de plek waar Hitler ook gezeten heeft in een bunker en chalet, dit was in 1940, stukje geschiedenis. 

Vrijdag

Tijdens de vrijdag hebben we 5 sessies om de kart aftestellen en in dit geval om de baan te leren kennen. Had hier nog nooit gereden, dus veel rijden is dan wel een pré.
We hebben daar 2x 13 minuten, 2x18 minuten en 1x 10 minuten de tijd voor.
De eerste sessie was wel even aftasten, het is een lastige baan, met veel doordraaiers, snelle bochten en langzame bochten, echt van alles wat. Gelukkig ging het steeds beter. Ook het afstellen van de carburateur ging de goede kant op, hij voelde namelijk niet fijn op het gas. Dit probleem hadden we redelijk snel opgelost.

Echter in de tweede sessie bij het op schakelen van de 1 naar de 2 in één keer een klap en een raar geluid, dat klonk niet goed. De sessie was ook afgevlagd dat scheelde, bij terugkomst in de pits, liep de olie langs het motorblok, iets was er niet goed.
In de tent zagen we dat er een scheur in het motor/versnellingshuis zat. Dat was dus einde verhaal motor, toen we hem van de kart hadden afgehaald bleek het nog erger te zijn een compleet gat in het tandwielen huis. Dit heb ik nog nooit gezien.

Gelukkig hadden we nog een motor meegenomen, deze heb ik geleend van William van der Kaaij, die rijdt het NK en daar sta ik altijd in de tent. Rijdt ook op een Sodi chassis van Van der Pol Kartracing. Gelukkig maar anders was het weekend misschien al over voordat hij begon.

We konden de sessies verder afwerken en dat resulteerde in een progressie van 1,5 seconde van een 57.4 in de eerste sessie naar een 55.9. Erg blij mee, nog niet snel genoeg maar goed de punten worden verdeeld op de zaterdag en de zondag.

Ook de technische keurig van de kart, pak en helm was helemaal goed, al met al klaar voor de wedstrijden!

Zaterdag
De zaterdag zou nog warmer worden dan de vrijdag was de voorspelling, dit viel echter reuze mee, er was meer bewolking en dat was helemaal niet erg.
De dag begint met een vrije training, nog één keer kijken hoe het circuit er bij ligt en hoe de kart stuurt, daarna de kwalificatie.

Kwalificatie:
In de kwalificatie rij je altijd op nieuwe banden (hoeft niet maar is wel het beste). Het is slechts een kwalificatie van 5 minuten en dat is voor mij eigenlijk te kort, ik ben namelijk een diesel. En dat bleek ook wel, echt een mega slechte tijd neergezet. Veel te lang gewacht met oprijden en een tijd neerzetten. Niet het beste uit de banden gehaald. Dit resulteerde in een 17de startplaats van de 18 deelnemers, erg teleurgesteld. Kijken of ik het in de wedstrijd nog goed kan maken.

Race 1:
Startend vanaf de laatste startrij zou het nog een hele klus worden om naar voren te komen, de tijden zaten dicht bij elkaar. De start sloeg echt nergens op, we stonden bijna stil, echt belachelijk. Gelukkig verloor ik geen plekken, ik won er ook geen helaas. Tijd om naar voren te kijken, dit ging wel redelijk, kon het tempo goed bij houden en hierdoor ook nog mooi twee plaatsen pakken. De wedstrijd duurt 10 minuten, nadat ik op P15 terecht kwam door twee mooie inhaalacties was de wedstrijd alweer bijna voorbij en kon ik niet meer verder naar voren komen. Het gat naar de nummer 14 was 4 seconde en ik liep niet in. Uiteindelijk P15, maar door een straf van een concurrent P14 algemeen en 5de in mijn klasse.

Race 2:
Dit keer startend vanaf P14 het resultaat van race 1. Race 2 duurt 13 minuten plus 1 ronde, kijken of ik dit keer iets verder naar voren kan komen. Ook hier weer een poep start, echt bijna vanuit stilstand. Hierdoor verloor ik een aantal plaatsen en lag ik direct 16de. Maar vol in de aanvalsmodus. Het duurde wat langer dan gepland, maar al snel had ik er weer 2 ingehaald. Ook nu weer was het gat naar voren toe te groot, erg jammer aangezien er wel iets meer had in gezeten, als je kan aanhaken bij een groepje. 14de algemeen en weer vijfde in mijn klasse. 

Zondag

De zondag ziet er hetzelfde uit als de zaterdag, je begint met een vrije training en daarna de kwalificatie. Het was een heel stuk koeler dan op de zaterdag, het regende zelfs heel eventjes. Dit was maar voor korte duur, de rest van de dag zou het helemaal droog blijven.

Kwalificatie:
Door geleerd te hebben van de zaterdag, ging ik nu direct van start tijdens de kwalificatie, niet eerst wachten. Dit resulteerde wel in een snellere tijd, maar weer niet snel genoeg. Te lang bezig geweest om mijn banden goed te krijgen, te langzaam gestart. Er zit namelijk één piek in de banden die goed is voor één snel rondje. Dit resulteerde in een 16de startplek. Met een te groot gat naar de top 3 in mijn klasse, erg jammer.

Race 1:
Kijken of de starts nu beter gaan, volgens Dirk moet ik agressiever zijn. En dat ging goed, ik pakte direct 2 plekken in de eerste twee bochten. Helaas moest ik aan het einde van de ronde alweer één plek toegeven, niet veel later weer een plek. Vanaf dat moment kon ik weer niet aanhaken en volgen, ik reed een beetje in niemandsland, dat is erg saai en moeilijk om je concentratie te behouden. Resultaat een P15 algemeen en 5de in mijn klasse.

Race 2:
Ook dit keer weer een iets betere start, vlak voor mij spinde een concurrent, altijd handig. Startend vanaf P15 lag ik nu 14de. Dit zou de gehele wedstrijd zo blijven, reed weer in niemands land, achter mij geen dreiging en naar voren rijden zat er helaas niet in. De verschillen zijn zo klein dat je niet even zo maar naar iemand toe rijdt helaas. Resultaat P14 algemeen en 5de in mijn klasse. Erg jammer, kwam net even wat snelheid te kort. 

Samenvatting.

Een super mooi weekend gehad, veel gereden, veel geleerd. Zeker nog niet waar ik wil zijn, maar gezien de condities en de competitie helemaal niet slecht. 10de algemeen en 5de in mijn klasse.

De eerst volgende keer is op 18 augustus in Nederland. Dan rijdt ik eenmalig een NK mee. Dicht bij huis makkelijk voor vrienden, familie en natuurlijk sponsoren om te komen kijken. Bent u niet met vakantie dan bent u van harte welkom.
Hou de e-mail box in de gaten voor meer info.

Iedereen weer bedankt voor de support en in het bijzonder Dirk van der Pol voor de ondersteuning het hele weekend. William vd Kaaij voor het gebruik maken van de motor. Op naar de volgende wedstrijd. 

home